TT 48:47

• Hudbu složil: John Morris
  • Dirigoval: John Morris
  • Orchestrace: Jack Hayes
  • Produkce: John Morris
  • La La Land Records 1985/2011 (LLLCD-1154)

Hvězdně obsazená komedie CLUE z roku 1985 vznikla na základě populární stolní hry. Do venkovského sídla se sjíždí skupina postav, které pojí nejen jejich postavení ve Washingtonu, ale i vyděrač snažící se z nich vyrazit peníze výměnou za mlčení ohledně jejich politicky nepříliš korektních praktik. Netrvá dlouho než se po představení postav a odhalení identity vyděrače začnou zvolna kupit mrtvoly - prvním na řadě je pochopitelně sám vyděrač s krycím jménem Mr. Body, kterého do věčných lovišť záhy následuje jak hrstka z hlavních postav, tak i pár náhodných kolemjdoucích. Celá tato hra ale byla důkladně naplánována s cílem odhalit tajemství, jichž jsou všichni plní. V hlavních rolích se objeví například Tim Curry, Christopher Lloyd, Madeline Kahn, Michael McKean či Lesley Ann Warren. Režie se chopil britský herec Jonathan Lynn, který prostřednictvím tohoto snímku debutoval coby režisér a v následných letech se vypracoval do pozice uznávaného komediálního specialisty (viz JEPTIŠKY NA ÚTĚKU, MŮJ BRATRANEC VINNY či MŮJ SOUSED ZABIJÁK).

Lynn svěřil obstarání hudebního doprovodu komediálnímu specialistovi Johnu Morrisovi, se kterým v tomto snímku spolupracoval poprvé a bohužel i naposledy. Morris pro film složil stylově velmi pestrou kompozici, která nabízí řadu témat a dalších melodických nápadů a rytmických motivů, které v řadě případů zaznívají v průběhu nahrávky pouze ojediněle: Od úvodních titulků tvořených rytmickými smyčcovými ostináty, ke kterým se teprve později přidávají vpády hlubokých tónů žesťů, jež vyvažuje samplovaný harpsichord, který dodává nahrávce lehký nádech, který poukazuje k tomu, že snímek nebere sám sebe příliš vážně. V průběhu zbytku alba toto téma zaznívá pouze v rámci skladeb Main Title, Match Cutting a End Title. Druhé z hlavních témat zazní poprvé již v závěru úvodní skladby (znovu se vrací v Hallways Screaming Next Door) a přísluší nejen hlídacím psům, ale definuje nebezpečí, jež se skrývá za zdmi venkovského sídla, v jehož interiérech se odehrává zbytek snímku. V kontextu nahrávky se k nejunikátnějším okamžikům řadí vznešené až klasické téma paní Whiteové (Mrs. White) a především finále snímku, v němž znalý komorník osvětluje ostatním, jak se vše doopravdy stalo: Step by Step a Remember what happened next. Zbytek nahrávky příšluší převážně tajuplným plochám, které nepostrádají specifický klasický nádech a občasnými orchestračními postupy odkazují k době, v níž se snímek odehrává - viz lehce jazzově laděné téma Miss Scarlett či příležitostně až herrmannovská práce s žesťovou sekcí.

CLUE představuje tematicky velmi pestrou nahrávku, jejíž kvality vyniknou především po opakovaném poslechu a se znalostí tohoto vydařeného snímku, který od svého uvedení získal na západě až kultovní status, byť v našich končinách není tak známý, jak by zasluhoval. V kontextu Morrisovy tvorby toto album nabízí další vydařenou kompozici, která po většinu své stopáže klade důraz na dramatickou část námětu, zatímco jeho komediální rovina je zdůrazněna pouze prostřednictvím hrstky vybraných momentek rozesetých v průběhu nahrávky. I když větší část kompozice představuje do značné míry typickou žánrovou nahrávku, která se nikterak nevymyká důvěrně známým postupům Morrisovy tvorby, v hrstce skladeb skladatel poprvé pracuje s bohatší elektronickou složkou, jenž vévodí především závěrečným titulkům, které jsou doprovázeny bohatou sekcí elektronických bicí. Závěr CD přísluší hrstce alternativních skladeb (rovněž v rámci hlavní části alba zaznívá řada sekvencí, které ve filmu samotném nebyly použity) - včetně řady rozličných verzí úvodních a závěrečných titulků.

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***

Haunted Honeymoon

Yellowbeard