• Hudbu složil: Brian Tyler
  • Dirigoval: Brian Tyler
  • Orchestrace: Bob Elhai, Dana Nui, Brad Warnaar, Pakk Hui, Jeff Toyne, Andrew Kinney, Eric Kalver
  • Nahráno v Sony Scoring Stage
  • Produkce: Brian Tyler
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7068)

BATTLE: LOS ANGELES představuje dosud nejatraktivnější projekt nepříliš známého Jonathana Liebesmana, který po dvojici hororů a jednom thrilleru do svého prvního vysokorozpočtového snímku obsadil plejádu kvalitních herců v čele s Aaronem Eckhartem, jenž hraje seržanta americké armády, jehož jednotka dostane za úkol asistovat při evakuaci Los Angeles, než jej zasáhne blížící se meteorický roj. Nic ale není až tak jednoduché, ani jak se na první pohled zdálo... V mračnu meteorů se ve skutečnosti skrývají invazní ufounské jednotky mající za cíl lidstvo vyhladit a je tak na zkušeném a zvolna stárnoucím seržantovi, aby spolu se svými zelenáči vzdoroval masivní a technicky vyspělejší přesile... Ve vedlejších rolích se objeví Bridget Moynahan, Michelle Rodriguez a Michael Peňa, jimž sekundují začínající a zatím zcela neznámí herci. Stejně jako v případě většiny Liebesmanových předchozích snímků připadlo obstarání hudebního doprovodu Brianu Tylerovi, který v minulosti složil pro režisérovy projekty dvě ze svých nejzajímavějších kompozic (DARKNESS FALLS a KILLING ROOM).

Tylerovo odhodlání věnovat se tomuto projektu mělo za následek i jeho odchod z připravovaného remaku RED DAWN (který převzal Ramin Djawadi) a "konkurenčního" snímku o marťanské invazi bratrů Strauseových (ALIEN VS PREDATOR: REQUIEM) SKYLINE, u kterého Tyler působil dokonce i jako jeden z producentů, a jehož skladatelské otěže převzal jeho asistent Matthew Margeson. V kontrastu s očekáváním výpravného symfonického dobrodružství, kterému by nasvědčovaly mimořádně efektní trailery, překvapí styl výsledné kompozice. Nahrávání se sice zúčastnil i štědře obsazený Hollywood Studio Symphony a pěvecký sbor, ale symfonické party jsou po většinu neakční části alba pouhým podkresem různých forem kytar či tvoří základ jednoduchého rytmu, jenž někdy definují hlubší smyčce (Battle: Los Angeles Main Title) či elektronika. Nad tímto základem prostupují minimalisticky rozvíjené rify zvonivých kytar, které jsou typickým znakem tvorby Johna Murphyho, jehož kompozice zjevně sloužily v rámci temp tracku tohoto snímku. Mezi nejvydařenější skladby tohoto stylu patří: Battle Los Angeles Hymn, The Freeway, Shelf Life či závěrečná We are still here.

V samém úvodu Battle Los Angeles Main Titles Tyler představuje úderný motiv v podání rázných perkusí, který tvoří základ akční části alba, jíž vévodí bohatá škála bicích, rázné žestě (včetně dominantní tuby) a rytmizovaná smyčcová sekce. Tyto klasické tylerovské postupy jsou příležitostně rámovány nenápadnou elektronikou a občasnými vstupy ambientních ploch, během nichž se zvolna přidává zbytek orchestru. Mezi nejvýraznější akční sekvence se řadí Battle Los Angeles Main Title (jeden z vrcholů alba), Arrival, Command and Control Center, vynikající 8minutovka Redemption, Evac, To Hell and Back, The Drone, Rebalance, Abandoning Los Angeles, finálovka Battle Los Angeles a další. Z celkových tří stylů, jež dominují tomuto albu připadá nejméně prostoru poklidným elegickým okamžikům s důrazem na smyčcovou sekci a pěvecký sbor beze slov, který je příležitostně uvozen a veden sólovým vokálem Alexys Schwartz: Marines don't quit, Elegy, War Hymn a Casualty of War.

Jako celek představuje BATTLE: LOS ANGELES vydařené album, které sice nepřináší v rámci Tylerovy tvorby příliš nového, ale díky své kombinaci vznosné akce, ambientních ploch a elegických okamžiků představuje jedno z nejlepších autorových děl posledních let a dost možná i jeho nejvydařenější kompozici od EAGLE EYE. Pokud už nahrávce něco konkrétního vytknout je to především absence dostatečně výrazného hlavního tématu, které by drželo rozsáhlou kompozici lépe pohromadě, než se daří jednomu rytmickému akčnímu motivu a ambientním plochám, jež jej zastupují. Celkový dojem z výsledného alba by mohl být rovněž o poznání lepší, kdyby nedosahovalo natolik přemrštěné stopáže, která vyplňuje CD až po okraj, ale nabídlo by více kondenzovaný poslech na poli 50 minut, které by byly (vzhledem k pravidelnému střídání pouze tří dílčích stylů) plně postačující. Na druhou stranu v rámci 78 minut a 22 skladeb drží album po celou svou délku vysoký standard, který je prost slabších míst a i přes enormní stopáž nabízí dostatečně poutavou kompozici, která v žádném případě nenudí, byť není až natolik výraznou ani pestrou, jak být mohla.

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***

Kick-Ass

The Expendables