• Dirigoval: Maciej Zoltowski
  • Orchestrace: Abel Korzeniowski
  • Nahrál: The Polish Radio Symphony Orchestra
  • Sbor: Cappella Corale Varsaviana
  • Produkce: Abel Korzeniowski
  • La La Land Records 2009/2011 (LLLCD 1165)

Původem polský skladatel Abel Korzeniowski se do myslí filmových diváků i kritiků zapsal v závěru roku 2009 svou hudbou k dramatu A SINGLE MAN, jež mu vynesla ceny na festivalech v San Diegu, Ghentu i od sdružení IFMCA. Před tímto mimořádným úspěchem ale Korzeniowski skládal hudbu k filmu již téměř 10 let a na svém kontě má nejen novou hudbu k METROPOLIS, ale i dva ambiciózní animované projekty. Zatímco jeho hudba k BATTLE FOR TERRA je jedním z hlavních důvodů působivosti a popularity tohoto nedoceněného snímku, jeho druhým animovaný projekt je o poznání méně známý. Roku 2009 Korzeniowski dokončil partituru k polskému animovanému snímku COPERNICUS' STAR (Gwiazda Kopernika), který vypráví o mládí Mikuláše Koperníka, astronoma, který ve svém spise De Revolutionibus prokázal, že Země není středem vesmíru. Bohužel film sám se dočkal pouze omezené mezinárodní distribuce a na západě Atlantiku byl uveden pouze na festivalu polských filmů v Seattlu v listopadu 2010. Podobný nedostatek mezinárodní pozornosti, který postihl film samotný se promítl i do možnosti vydání hudby a soundtrack tak na své vydání čekal téměř dva roky, než jej v limitovaném nákladu pouhých 1000 kusů vydala společnost La La Land Records.

V průběhu celé nahrávky Korzeniowski pracuje s bohatou plejádou hudebních témat, která jsou často instrumentována v podobném duchu jako jeho populární kompozice pro BATTLE FOR TERRA (jenž dosud čeká na své oficiální vydání) - křehké a převážně romanticky znělé melodie, energické akční a hravé sekvence a výpravné okamžiky v podání plného a bohatě obsazeného symfonického orchestru podkresleného pěveckým sborem a nenápadnou elektronikou, jež hudbě dodává rytmus. COPERNICUS' STAR je tak téměř až jednovaječným dvojčetem BATTLE FOR TERRA. I když jsou ale oba tyto soundtracky vystavěny na podobném základě, jejich podobnost končí v rovině orchestrace. V rámci zvýraznění dobového zasazení snímku Korzeniowski prokládá svou kompozici nejen monumentálními fanfárami (úvod Prologue, The Bull's Eye a fragmenty The Philosopher's Stone, He who stopped the Sun), ale i harpsichordem a bohatou škálou perkusí, jež příležitostně připomínají církevní zvony (závěr Prologue, Faustus, Jubilee a Scholars). Všechny tyto prvky skladatel pravidelně prokládá variacemi hlavního tématu, které se poprvé představí v průběhu skladby To the Stars (čas 0:33), kde je nejprve letmo naznačeno a plného rozvinutí se dočká až v průběhu Aquarius a The Hunting Dogs.

Kromě těchto poklidných a majestátně vznosných sekvencí skladatel nabízí i pár velmi svižných okamžiků a bohatou škálu vokálních partů, jež sahají od sólového sopránu (skladby Prophecy a Aquarius se svým minimalistickým rozvojem lehce připomínající Hornerovu A BEAUTIFUL MIND), přes pěvecké sbory beze slov, které "pouze" zvýrazňující bohatá symfonická aranžmá skladeb jako Prophecy, úvod Breaking Free či Jubilee; až po monumentální sborové zpěvy (druhá polovina Aquarius, He who stopped the Sun a finálovka Scholars). Kromě těchto více rozvinutých tematických nápadů Korzeniowski v průběhu kompozice nabízí celou řadu vedlejších hudebních témat, které zaznívají v průběhu nahrávky ojediněle - ať již jde o rytmické sekvence s důrazem na rozličné sólové party pro sólové smyčce, dechy, harpsichord a smyčcové pizzicato (purcellovská A Thief, druhá polovina Anna and Volder, Snakes, Forbidden Book) či hrstku dojemných momentů, jež balancují na hraně mezi minimalismem a impresionismem a kromě výše zmíněných klasických orchestrálních prvků využívají i např. glockenspiel a virtuózní sóla pro harfu, jejíž rytmus je dublován dřevěnými dechy (Lands far away, Breaking Free, první polovina Anna and Volder a Medic).

Jako celek představuje tento soundtrack malý klenot a jedno z nejpůsobivějších překvapení, jež není přeháněním nazvat mistrovským dílem, které plně dokládá Korzeniowského talent pro práci s velkým symfonickým orchestrem a schopnost vytěžit maximum i ze skromných prostředků. COPERNICUS'S STAR je jedním z nejlepších soundtracků posledních let, jehož plynulost sice příležitostně narušují některé hravější okamžiky a velmi pestrý tématický základ, díky němuž skladatel v průběhu řady skladeb střídá více hudebních stylů a témat, která díky svému počtu v některých případech postrádají dostatek prostoru k rozvinutí, jenž by díky svým kvalitám zasluhovaly. Tyto výtky ale představují pouze nepatrnou skvrnku na kvalitách tohoto klenotu, který dalece přesahuje obvyklou produkci nejen v rámci animovaného filmu, ale i co se týče kvalit soudobých doprovodů k těm největším blockbusterům. COPERNICUS' STAR je tak dalším z řady výjimečných Korzeniowského děl, jemuž se bohužel opět nedostává zasloužené pozornosti. I přes její opětovný nedostatek Abel Korzeniowski prokazuje v posledních letech nebývale vysoký level kreativity a tvůrčího potenciálu, jenž mu snad zajistí dostatečně plodnou a bohatou budoucnost a nám dlouhou řadu mimořádně kvalitních děl, jež navrátí skomírající filmovou hudbu na někdejší úroveň plnohodnotné umělecké formy.

A Single Man

Conan the Barbarian

La Double Vie de Véronique