TT 32:45

• Dirigoval: Pete Anthony, Marco Beltrami
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bill Boston, Jon Kull, Kevin Kliesch, Frank Bennett, Marco Beltrami, Kevin Manthei, Jeff Atmajian
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage
  • Produkce: Marco Beltrami
  • Varese Sarabande 2000 (VSD-6116)

Závěrečný díl původní SCREAM trilogie se do značné míry liší od svých předchůdců. Na postu scenáristy vystřídal Kevina Williamsona Ehren Kruger. Film sám je zasazen do Hollywoodu, kde je právě natáčen další díl série STAB, který je prologem celé série a vrací se na začátek událostí, jež mají svůj počátek ve vraždě matky Sidney Prescottové. Stejně tak i SCREAM 3 se vrací ještě dál do minulosti a Sidney během svého pobytu v L. A. odhaluje některé dávno zapomenuté tajemství někdejšího života své matky a její krátké hollywoodské kariéry. Netrvá dlouho a brzy se začnou objevovat první mrtví a je tak znovu na Sid, aby spolu s Deweym a Gale odhalili dalšího vraha skrytého pod maskou Ghostface... V hlavních rolích se opět objevují staří známí - Neve Campbell, Courtney Cox a Patrick Arquette, které tentokrát doplňuje velmi bohatá plejáda dalších hvězd spíše v cameo rolích: Lance Henriksen, Carrie Fisher, Roger Corman a v neposlední řadě i Jay a Mlčenlivý Bob.

Co se hudební složky týče, třetí díl je spíše vyústěním původních dvou dílů, na které stylově navazuje nejen v rovině orchestrace, ale i v rámci dalšího rozvoje ustavených hudebních témat, která kombinuje s klasickou akční hudbou důvěrně známou z předchozích částí série. Vzhledem k zasazení snímku do jiného prostředí tentokrát chybí téma Woodsboro, které je nahrazeno již v samém úvodu CD novým tématem, jež je vystavěno na velmi podobném elektronicko-akustickém základě. Z hlediska původních témat získává ve třetím albu nejvíce prostoru téma Sidney, které je prezentováno ve stylově velmi pestrých variacích: samostatná smyčcová sekce (Sid's Theme (reprise)), klasický sólový ženský vokál jen nenápadně podkreslený orchestrem (Home Sweet Home), přes ženský vokál podkreslený smíšeným pěveckým sborem (Piéd a Terror) či elektronikou (Last Call) až po finále snímku, kdy je téma vůbec poprvé transponováno z mollové do durové tóniny a zaznívá v provedení celého orchestru a sboru (Sid Wears a Dress). Deweyho téma zaznívá ve filmu samotném v pouze krátkých fragmentech, které povětšinou nepřesahují délku jediného taktu a na albu je redukováno pouze na úvod Sid Wears a Dress, kde doprovází vyústění vztahu Deweyho a Gale. Co se nového tématického materiálu týče, SCREAM 3 je nejstřídmější částí série - za zmínku stojí snad jen nenápadné téma pro vztah Sidney a policejního důstojníka Kincaida (závěr At the Station) či v rámci CD neobvyklou Sunset Pictures, která začleňuje tematické prvky songu Red Right Hand II Nicka Cavea, který doprovází závěrečné titulky a je rovněž ve filmu použit namísto této původní skladby.

Mezi nejvydařenější dramatické skladby, které jsou vystavěny na stejném základě jako v předchozích částech - tentokrát pouze s občasným proložením orchestrálního hřímání sborovými zpěvy či elektronickými efekty - se řadí především Cotton Gets Picked, DoppleGailer, Ghost Attacks, The Fall Girl, All in the Family a Stone Cold. Vzhledem k stopáži CD, které při téměř 33minutové délce pokrývá přibližně 1/3 z celkové nahrávky, připadá tentokrát i nebývale prostoru tajuplným sekvencím, v nichž skladatel pracuje s táhlými tóny smyčců, lehce "nedbalými" tóny chladného klavíru a občasnými netradičními perkusními efekty, které odkazují k tvorbě skladatelů jako Penderecki a Ligetti, jejichž vliv je patrný v celé trilogii. Mezi tyto skladby se řadí Comparing the Photos, Mother's Watching (ve svém úvodu obsahující umě zakomponované téma Sidney), Last Call, Dewey Mobile (začleňující téma smrti v podání elektronicky modulovaného zvuku dvou klavírů) a The Fall. Ve srovnání s předchozími částmi série je o poznání větší důraz kladen na elektronicky generované a modulované akustické zvuky z dílny Bucka Sanderse, které se prolínají nejen úvodní Here we go again (toto téma je následně rozvinuto i ve skladbách On the Set, Dewey Mobile), ale rovněž je jí značné množství prostoru věnováno i v některých dramatických sekvencích, tajuplných plochách a již zmiňované skladbě Sunset Pictures.

Z hlediska rozsahu orchestrací a celkové energičnosti nahrávky SCREAM 3 v žádném ohledu nepokulhává za svými předchůdci, za nimiž ale částečně zaostává v rozsahu nového materiálu, který je povětšinou redukován na ojedinělé skladby. I když navzdory své stopáži nepřináší SCREAM 3 tolik nového materiálu, stále se jedná o řemeslně precizní nahrávku, která nabízí některé z nejpůsobivějších okamžiků série (např. Mother's Watching, Piéd a Terror a Sid Wears a Dress). Dalším mírným nedostatkem alba je rozdělení na přibližně 20 krátkých skladeb, které většinou balancují na hraně jedné minuty a v některých případech skončí dříve, než stihnout dosáhnout nějakého efektu. Díky střídmé stopáži rovněž chybí řada podstatných skladeb jak v rámci rozvoje individuálních témat, tak i v dramatické části nahrávky a finále snímku. I navzdory těmto výtkám album nabízí dostatečně kompaktní výběr z téměř 100minutové kompozice a konečně pokrývá i některé z tajuplných sekvencí a experimentálních skladeb, které do značné míry definovaly sérii od jejího počátku. I když tak je vůči kompilaci alba možné vznést některé námitky a jako celek není až tak silné jako dílčí části předchozího alba kombinujícího výběr hudby z první dvou dílů, stále se jedná o působivou kompozici, jež dokáže úspěšně balancovat na hraně (byť tentokrát o něco slabších) 4*.

Scream / Scream 2

Scream 4

Cursed