• Hudbu složil: Christopher Young
  • Dirigoval: Allan Wilson
  • Orchestrace: Christopher Young, David Shephard, Peter Bateman, Richard Bronskill, Sean McMahon, Benoit Grey, Jorgen Lauritson
  • Nahrál: The Slovak National Symphony Orchestra, Lucnica Chorus
  • Produkce: Christopher Young, Max Blomgren
  • Madison Gate Records 2011 (0 43396 34821 9)

Snímek PRIEST, na motivy stejnojmenného korejského komiksu Min-Woo Huanga, měl poměrně bohatou historii. První zprávy o plánovaném filmovém zpracování se začaly objevovat již roku 2006, aby následně film změnil režiséra i hlavního představitele, než nakonec o tři roky později vstoupil do produkční fáze pod vedením spíše béčkového Scotta Stewarta (THE LEGION), který do titulní role obsadil Paula Bettanyho. I když bylo uvedení snímku původně plánováno již na léto 2010, premiéra byla opakovaně odsunuta - především z důvodu konverze do 3D. Snímek sám se jako celek drží linie komiksu, byť lehce pozměňuje řetězec popisovaných událostí (až nápadně připomínající THE SEARCHERS): Titulní Priest je veteránem dlouholeté války mezi lidstvem a upíry, který se rozhodl svůj talent a další serepetičky pověsit na hřebík. Zasloužený odpočinek ale naruší únos jeho neteře úpíry a je to právě Priest, který má nejlepší předpoklady k dopadení únosců a navrácení původního řádu běhu událostí. Hlavního hrdinu na jeho cestě doprovází nejen přítel jeho neteře, ale i někdejší šerifka a taktéž ověnčená ůpírobijka Priestess (Maggie Q). V dalších rolích se objeví mj. Christopher Plummer a Karl Urban.

Jen těžko by podobný snímek, nabízející bohatou výpravu a bitky s rozličnými formami démonů v paralelním vesmíru, našel vhodnějšího kandidáta na obstarání hudebního doprovodu než Christophera Younga, který v rámci své kariéry nespočetněkrát prokázal, že všechny elementy, jež PRIEST kombinuje, zvládá na výbornou. Oproti svým akčním a hororovým kompozicím posledních let Young znovu začleňuje rozsáhlé pěvecké sbory, jež kombinuje a rozmáchlým orchestrálním hřímáním podkresleným nenápadnou pulzující elektronikou, která tvoří podkres akčních skladeb Priest, I Have Sinned, Sacrosanct Delirium, The Vampire Train a Detuned Towne. Elektronika rovněž zaznívá i v hrstce tajuplných ploch, kde je využita jak k rozšíření palety klasického orchestru, tak i k modulaci mručících mužských hlasů. Kromě řady rozmáchlých a monstrózních sekvencí Young nabízí i hrstku poklidných minut pro chvile rozjímání či vztah dvou hlavních postav, které doprovodil poklidným sólem pro erhu (Eclipsed Heart) a v čase 3:32 skladby Sacrosanct Delirium Young poprvé představuje (zatím nekompletní) hlavní téma, které následně tvoří páteř zbytku CD a skladatel jej variuje za přispění celého orchestru, sboru a nenápadné elektroniky (Faith, Work, Security či Fanfare for Resurrected Priestess) až do finále snímku, kdy získává náležitě hrdinské provedení (Cathedral City Blue a A World Without End) a nechybí ani v rámci akčních skladeb, kde se objevuje v řadě fragmentů. V průběhu sborových partů skladatel nabízí jak mužské zpěvy beze slov ke zvýraznění akce, hrstku sólových ženských vokálů (Blood Framed Hell, Never One for Love a A World Without End), smíšené sbory kombinujícícíh vyšší ženské hlasy a mručící hlasy mužské (úvod Cathedral City Blue a Detuned Towne) až po smíšené zpěvy s textovým základem (úvod I Have Sinned a Sacrosanct Delirium). Většina sborových partů se ale obejde bez textů a je využita jako vlastní nástroj nesoucí melodii či naopak ke zvýraznění orchestrální složky. V rámci Youngovy tvorby nalezne PRIEST (co do rozsahu sborových partů) srovnání pouze s jeho kompozicí pro horor BLESS THE CHILD (2000).

V rámci letošní soundtrackové produkce dosud PRIEST ve svém žánru nenajde sebemenší známky konkurence, díky čemuž mu bez problémů připadá čestné místo v letošním top 10, které dosud okupují pouze diametrálně odlišné kompozice JANE EYRE a SOUL SURFER. V průběhu 55minutového alba nabízí Christopher Young mimořádně působivou kompozici, jež sahá od poklidných momentů, přes zvolna gradující monumentální orchestr a sbor až po frenetickou akci, již skladatel rámuje hrstkou rytmických motivů, a strhující finále, které řadí závěr alba k tomu nejlepšímu z celé Youngovy diskografie a současně mezi naprostou špičku filmové hudby posledních let. Za mimořádnou závěrečnou skladbou příliš nepokulhávají ani ostatní výše zmíněné variace hlavního tématu, jež řadí tento titul na samotnou špičku Youngovy diskografie a dá snad zapomenout na fiasko, jež provázalo SPIDERMANA 3. I když se v rámci Youngovy tvorby jedná o titul, který jeho věrné posluchače příliš nepřekvapí co se vyloženě nových postupů týče (i když v rámci jeho tvorby obsahuje originální práci se sólovými vokály), album nabízí velmi kompaktní a působivý poslech, který postrádá jakákoliv slabší místa, místo nichž nabízí bohatou škálu vedlejších motivů, které činí i množství akční hudby dostatečně zajímavé na samostatný poslech, aniž by kdy skladatel výrazněji sklouzával k opakování již dříve ozkoušených postupů či ztrácel invenci, jež jej činí i po plodných 30 letech jedním z nejoriginálnějších a nejvýjimečnějších skladatelů současného Hollywoodu.

Hudba *****    Album *****    Zvuk ***

The Core

Van Helsing