• Hudbu složili: John Ottman
  • Dirigoval: Nolan Livesay, Jason Livesay
  • Orchestrace: Jason Livesay, Nolan Livesay, John Ottman
  • Nahráno v Air Studios, London
  • Produkce: John Ottman
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7064)

Vcelku vydařený americko-britsko-francouzsko-německý thriller UNKNOWN měl poměrně bohatou historii. Zatímco za britskou stranu byl coby skladatel preferován Guy Farley, americká strana (respektive producent Joel Silver) tlačili naopak na Johna Ottmana. Jeden čas vše nasvědčovalo tomu, že by výsledný soundtrack měl být společným dílem obou skladatelů, aby produkce mohla nárokovat daňové úlevy spjaté s postprodukcí v Británii. Obstarání hudebního doprovodu ale ve skutečnosti připadlo pouze Ottmanovi, Guy Farley projekt z vlastního rozhodnutí opustil a pozice pouhého jména v závěrečných titulcích připadld mladému britskému skladateli Alexanderu Ruddovi, který nemá s výslednou kompozicí zhola nic společného. Snímek sám vypráví o americkém dr. Harrisovi (Liam Neeson), který se po příletu do Berlína zaplete do autonehody, po které stráví několik dní v komatu a ztratí paměť. Po svém probuzení se vydává za účelem své původní návštěvy, ale když dorazí do svého hotelu, zjistí, že jeho místo zaujal jiný muž (Aidan Quinn), jeho žena se k němu nezná a celá jeho dosavadní existence a realita se tak dočkají svého zpochybnění. Jedinými jeho spojenci se tak stávají taxikářka, která nepřímo zavinila danou nehodu (Diane Kruger) a bývalý východoněmecký špion Jürgen (vynikající Bruno Ganz), kterým zdatně sekunduje v jedné z vedlejších rolí Frank Langella. Režie snímku se chopil Jaume Collet-Serra, který s Ottmanem spolupracoval již na svých předchozích snímcích ORPHAN a HOUSE OF WAX.

Základem Ottmanovy kompozice je jediné hlavní téma, které v podobě sólového klavíru podkresleného smyčcovou sekcí, nenápadnými dřevěnými dechy a elektronikou zaznívá v nejrozvinutější podobě již na samém začátku CD v průběhu skladby Welcome to Berlin. Ve zbytku kompozice se toto lehce nostalgické téma objevuje pouze ve svých fragmentech (nejčastěji v podobě pár rádobynedbalých tónů chladného klavíru), jež dokreslují zvolna se skládající střípky vzpomínek a občasných flashbacků hlavní postavy. Ve větší míře se toto téma objevuje ve skladbách jako Securing the File a Nice to meet you. Většina zbytku kompozice přísluší spíše tajuplným plochám a efektním akčním sekvencím, které skladatelé rámují rytmizovanými tahy hlubších smyčců, jež ještě zvýrazňuje rytmická elektronika, nenápadné rify eletkrických kytar a rozličné perkuse. Oproti ostatním Ottmanovým akčním kompozicím je UNKNOWN rámováno o poznání větší mírou elektroniky a orchestrální část nahrávky rovněž často nabízí i četné disonantní momenty v podobě divokých nástupů smyčcové sekce. K nejvydařenějším tajuplným a dramatickým sekvencím se řadí skladby Following Mrs. Harris, Fond Memories / Epiphany a Debating Martin, zatímco hřímavá akce přichází v největší míře ke slovu ve skladbách Evil Car, ve druhé polovině Gina's Story a Martin vs. Martin.

V kontextu Ottmanovy tvorby představuje UNKNOWN jedno ze skladatelových nejmodernějších děl zásluhou svého důrazu na bohatou škálu elektronických efektů, nenápadných elektrických kytar a četných perkusních efektů, které tvoří základ většiny skladeb. Orchestr je tentokrát spíše redukován na rovněž rytmické těleso, kterému vévodí rytmické tahy hlubokých smyčců, občasné žesťové ostináty a crescendo smyčců vyšších, jež hudbě dodávají na napětí. Dechová sekce je redukována nezbytné minimum a spíše zaznívá v úvodu a závěru nahrávky, zatímco její střed přísluší velmi efektním napínavým plochám, které vyniknou při znalosti snímku, jemuž vrchovatou měrou pomáhají v jeho působivosti některých z největších akčních sekvencí. Pro příznivce melodických soundtracků představuje UKNOWN spíše posluchačský oříšek, který nabízí alespoň hrstku potěšujících poklidných momentů, které jsou ale vzhledem k žánru snímku pochopitelně v menšině. Ve svém žánru představuje UNKNOWN solidní kompozici, která nabízí pár vynikajících dramatických momentů a i když se nezařadí mezi nejvýznamnější Ottmanovy práce, stále nabízí řemeslo na vynikající profesionální úrovni.

L'Instinct de Mort / L'Ennemi Public n° 1

Edge of Darkness

Max Payne