TT 77:44

• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Michael Giacchino, Peter Boyer, Chris Tilton, Brad Dechter, Mark Gasbarro, Ira Hearshen, Larry Kenton, Cameron Patrick
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7101)

V tajnosti natočený nový projekt J. J. Abramse, podobně jako tvůrcem nedávno produkovaný CLOVERFIELD, se ohlíží zpět do minulosti a jako vzor tentokrát režisérovi posloužily snímky Stevena Spielberga z přelomu 70. a 80. let (ostatně i SUPER 8 se odehrává na sklonku 70. let) a jeho častá témata - střet s neznámem, nekompletní rodina, důraz na dětského hlavního hrdinu,... SUPER 8 vypráví o skupině dětí, které se při plnění školního úkolu stanou svědky vlakové nehody, jejíž skutečné okolnosti se záhy snaží ututlat vojenská jednotka mající za oficiální cíl pomoci s odklizením vraku vlaku, ze kterého oné noci uniklo cosi podivného, co následně sužuje obyvatele nedalekého malého městečka Lillian. Netrvá dlouho a co nevidět začnou mizet nejen psi, ale i jeho obyvatelé, a je tak na tamnějším šerifovi (otci hlavního hrdiny), aby přišel celé věci na kloub. Na vlastní pěst se po stopách vydává i skupinka dětí, které nafilmovaly část nehody, a jež musí čelit nejen komplikacím ze strany dospělých, ale i vlastnímu "monstru", které si i v jejich středu začne vybírat své oběti...

Ve snaze navodit atmosféru tajemna, fantazie a života dětských hrdinů zůstává bohužel Abrams na půli cesty a zatímco v první polovině film funguje na výbornou, akčnější a celkově uspěchanějších polovina druhá značně narušuje slibně rozehrané vztahy hlavních hrdinů a jejich dospělých příbuzných, které povětšinou redukuje na pouze schematické archetypy. I navzdory vcelku střídmému rozpočtu se Abramsovi povedlo natočit kvalitní snímek, který nedosahuje úrovně svých vzorů. Podobně jako byl Abrams často srovnáván se Spielbergovými snímky dané éry, ani původní hudba Michaela Giacchina se neobešla bez srovnávání s hudbou Johna Williamse či Jamese Hornera počátku 80. let, jejichž odkazy jsou v "komerčnější" části Giacchinovy tvorby vcelku běžným artiklem. Skladatelovým cílem bylo podkreslit snímek adekvátním doprovodem ve všech jeho rovinách: romantická linie vztahu Joea a Alice, tajuplné sekvence, militantní okamžiky pro scény s armádou a rozmáchlé symfonické finále. Všechny tyto aspekty nahrávky mají co nabídnout a jsou rámovány vlastními tematickými nápady, které náležitě vrcholí v závěru snímku a pochopitelně i závěrečné Super 8 Suite. Zatímco "tajuplné" čtyřtónové téma monstra zahujuje CD v podobě krátkého motivu v podání sladěných smyčců a dechů, které posléze převezmou i dunivé kontrabasy, následné odlehčené hlavní téma tvoří páteř celé kompozice.

V rámci variací hlavního tématu Giacchino pracuje se smyčcovou sekcí, která tvoří pouze podkres rozličných sólových partů, jež prezentují jeho variace - nechybí sóla pro harfu, klavír, flétnu, celestu či vibraphon. Neméně kouzelné, byť o poznání méně četné je romantické téma Joea a Alice, které poprvé zaznívá v We'll Fix it in the Post a Mom's Necklace, zatímco ve zbytku nahrávky se objevuje již v pouhých fragmentech: Dead over Heels, Neighborhood Watch, Creature Comforts, finálovka Letting Go a Super 8 Suite. Dramatické a tajuplné sekvence Giacchino doprovodil táhlými tóny vyšších smyčců, které rámuje hrstka vedlejších motivů v podání nástrojů převážně hlubšího rejstříku - kontrabasů, fagotů, dalších tlumených dechů a žesťů. Příležitostně nechybí ani náležitě disonantní práce se smyčcovou sekcí, kterou si skladatel dostatečně ozkoušel na seriálu LOST. Mezi nejdramatičtější (příležitostně až čistě hororové) skladby se řadí: Aftermath Class, Circle gets the Cube, Been there, Ate that, Thoughts of Mom, World's Worst Field Trip, The Siege of Lillian a Creature Comforts. V závěru Aftermath Class se rovněž poprvé objevuje vynikající militaristické téma (5:03), které se svou chytlavostí řadí na samu špičku toho, co album nabízí a následně se prolíná ve větší míře skladbami: Circle gets the Cube, Gas and Go, Radio Haze, v závěru Thoughts of Mom, Woodward Bites It, Evacuation of Lillian, Lambs on the Lam, Spotted Lambs a dalších.

Základem kompozice je přibližně 5 plně rozvinutých hlavních témat (hlavní, romantické, militantní, téma monstra a v neposlední řadě i nenápadné téma vesnice), které Giacchino variuje a začleňuje do své hudby dle potřeby. V rovině orchestrace dominuje čistě klasický symfonický orchestr, který je pouze příležitostně rámován v některých tajuplných okamžicích umě skrytými tóny hammondových varhan (např. úvod Been there, Ate that či Looking for Lucy), zatímco poklidným a romantickým sekvencím vévodí bohatá plejáda nejrozličnějších sólových partů. V poněkud neférovém srovnání se svými předchůdci Giacchino nejvíce uspěl především v rámci militantního tématu, jeho variací a odvozenin a ve velkolepém finále, které v ničem nepokulhávají za podobnými sekvencemi z Williamsova E.T. či INDIANY JONESE. O poznání méně úspěšným již byl skladatel ve zbytku kompozice, která nabízí adekvátní doprovod daných scén, ale je o poznání subtilnější než by se dalo u snímku podobných ambic očekávat. Další drobnou výtkou je rozdělení nahrávky na většinou velmi krátké skladby, které málokdy mají dostatek prostoru k plnému rozvinutí a výsledné hodnocení tak sráží na úroveň velmi silných 4*. I přes tyto mírné nedostatky nabízí SUPER 8 stále vynikající kompozici, které by prospělo mírné zkrácení či alespoň mírné přeuspořádání chronologicky řazeného alba, jež nabízí jedno z nejvelkolepějších symfonických finále od doby KNOWING, a jako taková se řadí mezi špičku Giacchinovy diskografie i letošní soundtrackové produkce.

Project X

Earth Days

Lost: Season 3