TT 63:32

• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Peter Boyer, Andrea Datzman, Mark Gasbarro, Brad Dechter, Ira Hearshen, Cameron Patrick
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Walt Disney Records 2011 (650792)

Volné pokračování úspěšných CARS (2006) sleduje další osudy hlavních hrdinů: závoďáka Bleska McQueena a vidláckýho tahače Buráka, kteří se tentokrát vydávají z Kardanové lhoty na světový šampionát, kde se Burák zaplete do osidel mezinárodní špionáže. Osvědčený tým doplňuje ostřílený britský špion Finn McMissile, jemuž svůj hlas v originálě propůjčil Michael Caine. Jelikož snímek sám je dle vyjádření tvůrců záměrně značně odlišným od prvního dílu, se kterým jej tvůrci nechtěli ani příliš srovnávat, došlo rovněž k výměně skladatele: Randyho Newmana vystřídal nový favorit studia Pixar Michael Giacchino, který se prostřednictvím CARS 2 do značné míry stylově vzdaluje svým předchozím kompozicím pro THE INCREDIBLES, RATATOUILLE a UP. Zatímco loňský rok byl pro Giacchinovy příznivce značně skromným, letos v červnu se svého uvedení dočkají s minimálním odstupem tři nové projekty s jeho hudbou. Zatímco SUPER 8 již vyrazilo na úspěšné tažení světovými kiny, CARS 2 se svého uvedení dočkají tento týden a za týden bude následovat nový projekt Thomase Bezuchy (THE FAMILY STONE) MONTE CARLO.

Podobně jako v případě prvního snímku, i sequelové album uvozuje hrstka rozličných songů, pod kterými jsou coby interpreti podepsáni Robbie Williams, Brad Paisley, Bénabar, Perfume a Weezer. Po úvodních 17 popových minutách přísluší zbytek CD již pouze Giacchinovi, který prezentuje velmi energickou kompozici, která spíš než jeho předchozí animované projekty připomene svou odlehčeností a energičností SPEED RACERA. Podobně jako v jeho případě tvoří páteř nahrávky bohatá škála nejrozličnějších perkusí a výrazná rytmická složka, kterou kromě obsáhlého orchestru Giacchino rámuje i "surfovou" elektrickou kytarou, jež prezentuje nové hlavní téma (např. Turbo Transmissions). Kromě jeho variací (jež dominují především úvodu a závěru CD) skladatel nabízí bohatou škálu vedlejších motivů a rytmických fragmentů, které dodávají nahrávce na nápaditosti. Za zmínku stojí například vynikající motiv pro jednoho z McQueenových soupeřů - Tarmac the Magnificent (1:13), zvolna gradující It's Finn McMissile! a Tokyo Takeout prezentující vedlejší motiv britského špióna v podobě rytmizovaného orchestru vyvažovaného vydrnkáváním elektrické kytary prezentující McMissileovo téma, jenž je vystavěné na podobném základně jako téma hlavní.

V rovině orchestrace Giacchino kompozici oživuje hammondovými varhanami, které zaznívají nakrátko v průběhu skladeb It's Finn McMissile!, Tokyo Takeout, Whose Engine is this?, Mater's Getaway či Mater's the Bomb. V rámci doprovodu scén z Kardanové lhoty, potažmo tématu Buráka samotného (viz skladby Mater the Waiter, Radiator Reunion, Going to the Backup Plan a o poznání modernější Mater of Disquise), Giacchino využívá podobných atributů jako Randy Newman v prvním díle: dominuje bohatá škála strun (klasické kytary a banja), trubky s dusítky, malá smyčcové sekce, piáno a další vidlácké "country" prvky, jež tyto skladby řadí k tomu nejkouzelnějšímu, co album nabízí. Ve zbytku nahrávky již téma Kardanové lhoty zaznívá pouze v podobě hrstky fragmentů ve spojitosti s Burákem. Zbytek CD přísluší buď variacím hlavního tématu a originálním nápadům, jež zaznívají v průběhu alba ojediněle: "mystery" theme (úvod Cracking up the Heat), v některých svých momentech až lehce matrixovská The Lemon Pledge, konspirační Going to the Backup Plan, westernová Blunder and Lightning a v neposlední řadě i monumentální fanfáry šampionátu v Porto Corsa.

Z celkových 65 minut původní hudby, kterou Giacchino pro film nahrál v květnu 2011 se na výsledné album dostalo něco málo přes 45 minut, které prezentují nahrávku v u Disneyho nebývale štědré stopáži. Díky celkové rozmanitosti kompozice se ale řada vynikajících nápadů objevuje na CD pouze ojediněle a není možné vyloučit, že některé z nich budou mít v kompletní nahrávce více prostoru. V průběhu alba Giacchino nabízí řadu variací chytlavého hlavního tématu (lehce připomínajícího Shoreovo neméně stylové THE DEPARTED), ale právě i bohatou plejádu vedlejších motivů, rytmických fragmentů a dalších krátkých frází, z nichž by si celá řada zasloužila více prostoru. Většina nahrávky přísluší akčním či rytmicky vystavěným sekvencím, které svou energičností v ničem nepokulhávají za svými předchůdci, a i když by se výslednému albu dala vytknout mírná stylová monotónost a absence výraznějšího zakončení instrumentální části alba, v žádném případě se nedá nahrávce vytýkat absence dostatečného množství rozmanitých a originálních nápadů, které album činí dostatečně zajímavé po většinu jeho instrumentální části.

Speed Racer

M:i:III

Up