12. You Forgot This (1:02)

13. Mark's Kiss (1:58)

TT 24:22

• Nahráno v Pianella Studios, Malibu
  • Produkce: Marco Beltrami & Buck Sanders
  • Lakeshore Records 2012 (LKS-343082)

Jeden z vítězných snímků na předloňském festivalu v Park City, jakožto i celé řady dalších ocenění po filmových festivalech na celém světě, THE SESSIONS se nakonec naší kinodistribuci vyhnul a putoval přímo na homevideo (pod názvem Sezení). THE SESSIONS vypráví na základě autobiografického románu o posledních letech života básníka a novináře Marka O'Briena (John Hawkes), který v dětství prodělal obrnu, jež jej zanechala od hlavy dolů paralyzovaného. Až po letech si ale Mark uvědomí, že by možná bylo přecejen načase ve svých 36 letech přijít o panictví a po konzultaci s farářem (William H. Macy) vyhledá služby terapeutky Cheryl (Helen Hunt), která jej zasvětí do tajů sexu. Jejich krátký vztah tak tvoří hlavní dějovou kostru výsledného filmu, pod nímž se coby režisér a scenárista podepsal nepříliš známý Ben Lewin, pro kterého THE SESSIONS představuje první větší projekt, jemuž předcházela řada dokumentárních snímků a epizod rozličných televizních seriálů (např. ALLY McBEAL či TOUCHED BY AN ANGEL).

Hudební doprovod obstaral již na podzim 2011 Marco Beltrami, který výslednou kompozici nahrával s pouhou hrstkou nástrojů čítající: smyčcový kvartet, kytaru, flétnu, hoboj, klavír a elektroniku. Tento komorní ansámbl ronvěž prošel i příležitostnou elektronickou modulací, která umožnila rozšíření zvukového spektra nahrávky. Beltramiho kompozice kombinuje především dva dílčí styly: komediální rovina snímku je podkreslena smyčcovým pizzicatem, k němuž se teprve zvolna přidávají ostatní nástroje (Newscast, Amanda Reckonwith či Priest Blessing) a představují Markovo téma, které je v jiných částech nahrávky posazeno na sólový elektronicky modulovaný klavír, který ve spojení se snovou elektronikou doprovází okamžiky fyzické slabosti, nichž je hlavní hrdina odkázán na pomoc přístrojů (Breathing). Vlastní romantická rovina snímku je v nejčistší podobě prezentována ve skladbách Casanova's Kiss, Coffee Date, Last Date či Mark's Kiss, v nichž Beltrami nabízí romantické téma ve valčíkovém 3/4 taktu. V těchto sekvencích se skladatel soustředí především na sólový klavír, ke kterému se teprve zvolna přidávají další nástroje (flétna, hoboj či sólo pro violoncello) a představují téma vztahu Marka a Cheryl. Krátké romantické vzplanutí dvojice hlavních postav je doprovázeno naopak sólovou flétnou, která tak získává specifickou roli a v ostatních scénách je spíše nepostřehnutelná či zcela nevyužitá. Ve zbytku nahrávky skladatel dále pracuje s výše zmíněnými aspekty a představuje i některa vedlejší témata, jež zaznívají v průběhu nahrávky pouze ojediněle - za znímku stojí především krátká Boy at the Beach.

THE SESSIONS jsou rozsahově i orchestračně velmi skromnou kompozicí, která se řadí k Beltramiho dosavadním nejkomornějším pracím a tvoří tak zajímavý protipól jeho posledních nahrávek pro velké studiové projekty. I když nahrávce nelze upřít svébytné kouzlo, svou celkovou nenápadností a zásluhou rozdělení své velmi skromné stopáže na 13 krátkých skladeb málokdy stihne rozvinout svá hlavní témata v takové míře, aby dokázaly na posluchačích zanechat výraznější dojem. I přesto se ale jedná o kvalitní a originální kompozici, která navazuje na některé Beltramiho starší komorní práce jako THE MINUS MAN, DAVID AND LISA či jeden z jeho vůbec prvních snímků THE BICYCLIST, ze kterého si skladatel ostatně vypůjčil i jedno z hlavních témat. Zatímco snímek sám u nás prošel prakticky bez povšimnutí, ve světě sbíral po celý loňský rok rozličné ceny především zásluhou dvojice hlavních představitelů. Ani Beltrami ale nepřišel zcela zkrátka a tento snímek mu vynesl ocenění Hollywood Music and Media Award v kategorii Nejlepší původní hudba za rok 2012.

The Three Burials of Melquiades Estrada

The Bicyclist / Captivity

The Minus Man