TT 49:52

• Hudbu složil: Alex Heffes
  • Dirigoval: Alex Heffes
  • Orchestrace: Julian Kershaw
  • Produkce: Alex Heffes
  • Varese Sarabande 2011 (302 067 099 2)

Na základě skutečnosti natočené drama THE FIRST GRADER vypráví o událostech, které provázely keňskou vládou přislíbené volné vzdělání pro všechny roku 2003. Kimani N'gan'ga Maruge (Oliver Litondo) se tak ve svých 84 letech poprvé vypravil do školy, aby zužitkoval příležitost, jež mu byla v jeho mladých letech odepřena. Film tak balancuje na dvou rovinách: školní eskapády starého Marugeho a jeho přátelství s ostatními prvňáčky vs. flashbacky z Marugeho mladých let, kdy se zúčastnil povstání proti britské nadvládě a boji za svobodu Keni, za které naoplátku strávil řadu let ve vězení a přišel o svou ženu i dítě. Režie snímku se chopil britský režisér Justin Chadwick (THE OTHER BOLEYN GIRL), který do hlavních rolí obsadil hrstku zkušených afrických herců, zatímco dětské a vedlejší role připadly výhradně nehercům z lokalit, v nichž se snímek natáčel.

Obstarání hudebního doprovodu připadlo Alexi Heffesovi, který již prostřednictvím své vysoce ceněné kompozice THE LAST KING OF SCOTLAND prokázal, že mu africká etnika není cizí a podobně jako v případě tohoto snímku vystavěl svou kompozici na řadě etnických vokálů a sborových zpěvů, které podkresluje klasický západní orchestr. Heffes na jedné straně mísí domorodé a lidové africké nástroje (především struny a občasné perkuse a dřevěné dechy) se sborovými zpěvy, jimž vévodí občasný samostatný mužský či ženský vokál, k nimž se teprve posléze přidává zbytek ansámblu (další etnické nástroje, více hlasů či dětský sbor) a klasické orchestrální prvky. Zatímco cesta "starého" Marugeho je podkreslena spíše nenápadnými až lehce hravými plochami v podání vokálů, strun a nenápadných perkusí, které jsou vystavěny spíše na lidové hudbě (viz Maruge Digs, The School nebo Teach me to Read), četné flashbacky z doby boje za nezávislost naopak skladatel doprovází variacemi svého hlavního tématu (Buried Memories, The Raid, vynikající I Had a Family, The Execution, Maruge's Speecha Reading the Letter), jež je pochopitelně obsaženo i v rámci "současných" skladeb, kde však zaznívá pouze ve svých fragmentech. Tyto až elegické skladby jsou příležitostně rámovány nejen snovou elektronikou, jež nejprve naznačí hlavní téma, které postupně získává akustický základ (vedené samostatným vokálem a následně smyčcovou sekcí), tak i některé temnější až avantgardní plochy v podobě pulzující elektroniky, domorodých hlasů i skřeků a rozličných perkusí, jež doprovází některé z nejdrastičtějších flashbacků osvětlující jednotlivé epizody Marugeho pestré minulosti.

K vrcholům kompozice se rovněž řadí skladby Maruge Buys his Uniform, Maruge's Fame Spreads, Jane Returns a Walk On (End Title Song) a v menší míře i The Childrens' Rebellion, v nichž Heffes kombinuje samostatný mužský vokál, dětský i smíšený sbor, moderní perkuse, struny a orchestr. O tom, nakolik se tomuto právě dnes (2. 9.) teprve 40letému skladateli podařilo přiblížit se se svou hudbou lidové hudbě Afriky svědčí i jediná nepůvodní skladba na CD: Courage v podání Vieuxe Farka Tourého, která dokonale ladí s původní kompozicí pouze s tím rozdílem, že je vystavěna na o poznání modernějším základě. Ve své instrumentální rovïně představuje THE FIRST GRADER jeden z nejlepších Heffesových soundtracků, který ve své relativně střídmé stopáži oplývá plejádou nejrozličnějších stylů, které se skladateli daří držet dokonale pohramadě v dostatečně kompaktním a poutavém celku, jehož kvality sice ještě vyniknou při znalosti snímku, ale i bez jeho kontextu nabízí album vynikající a dostatečně autentickou nahrávku řadící se k nejlepším soundtrackům roku 2011.

Hart's War

My Sister's Keeper

The Stoning of Soraya M.