TT 55:52

• Dirigoval: Marco Beltrami, Pete Anthony
  • Orchestrace: Bill Boston, Rossano Galante, Dana Niu, Brandon Roberts, Marcus Trumpp
  • Nahráno v Pianella Studios & Eastwood Scoring Stage
  • Produkce: Buck Sanders
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7116)

U příležitosti 60. výročí vzniku dnes již klasické sci-fi THE THING FROM ANOTHER WORLD se ve studiích Universal rozhodli námět oprášit a současně i dějově navázat na remake z roku 1982, pod nímž se coby režisér podepsal John Carpenter. THE THING je tak částečně remakem, částečně i prequelem Carpenterova snímku. Zatímco film sám časově předchází Carpenterově verzi, jeho dějištěm je tentokrát Švédská (či Norská?) polární stanice, jejíž členové při jedné z vyjížděk objeví neznámou konstrukci pohřbenou mnoho tisíc let v ledu. Na místo se tak sjíždí mezinárodní skupina vědců, kteří mají naleziště prozkoumat a záhy nedaleko v ledu objeví zmrzlého "trosečníka". Následný sled událostí je již důvěrně známý z původní verze, jejíž trajektorii nový film do značné míry kopíruje: "Věc" znovu obživne a po letech hybernace má náležitý hlad... V hlavních rolích se pod režijním vedením debutujícího Matthijse van Heijningena Jr. objevuje plejáda spíše méně známých herců, jimž vévodí Mary Elizabeth Winstead a Ulrich Thomsen. Hudební doprovod obstaral Marco Beltrami, který prostřednictvím THE THING získal další příležitost vzdát hold Ennio Morriconemu.

Díky úzké návaznosti na předchozí verzi se v rámci Beltramiho kompozice objevují rovněž fragmenty Morriconeho hudby, které jsou na výsledném albu redukovány na ojedinělé výskyty neustále omílaného dvoutónového motivu, jež doprovázel závěrečné titulky. Rovněž i v nové verzi Morriconeho doprovod zaznívá v úvodní části závěrečných titulků, kde bohužel nahradil vynikající Beltramiho skladbu Monster Breath - ani jedna z dvojice verzí závěrečných titulků ale na CD nezazní. Marco Beltrami pracoval na své kompozici v průběhu přibližně rok dlouhého období, které bylo způsobeno četnými odklady s uvedením snímku do kin. V průběhu práce na THE THING tak skladatel rovněž dokončil i snímky SOUL SURFER a SCREAM 4 a spolupodílel se na hudbě k seriálu V. Vlastní nahrávání začalo v lednu 2011, kdy byly v Beltramiho nahrávacím studiu Pianella připraveny četné sólové party pro dechové nástroje - ať již tradiční orchestrální sestavy, tak i skleněné dechy - jež následně prošly elektronickou modulací a uvozují řadu skladeb, jimž dodávají tajuplný nádech svým sladěním se žesťovou sekcí. Zbytek kompozice byl dokončen až v dubnu ve studiích Warner Bros. za přispění kompletního symfonického orchestru.

Kromě dvoutónového Morriconeho motivu, který v rámci snímku nemá o moc větší roli než pouhý odkaz k původní verzi, je základem nahrávky jednoduchý motiv Věci (tvořený úzce provázanými dvěma tóny), který se poprvé objevuje již na začátku úvodní skladby, jež začíná zvukem stroje vydávajícího zvuk větru, k němuž se teprve posléze přidává smyčcová sekce a motiv následně graduje za přispění zvolna se rozpínajícího orchestru evokujícího svým zesilováním a zeslabováním dýchání. Svou až minimalisticky přerušovanou gradací tak hlavní motiv definuje návštěvníka z vesmíru. Výjimkou jsou až vrcholné sekvence jako Female Persuasion, Meating of the Minds a Can't Stand the Heat, v nichž získává hlavní motiv monumentální provedení přispěním kompletního orchestru. V průběhu kompozice nechybí ani hrstka dramatických sekvencí v podání celého orchestru, jemuž vévodí disonantní žestě, rázné údery velkých bubnů a rytmizovaný orchestr, který vedou ostré tóny vysokých smyčců, jež následně nahrazují smyčcové ostináty. Mezi dramatické vrcholy se řadí Meet and Greet, Finding Filling, Can't Stand the Heat, Following Sander's Lead a Sander Bucks, jež doprovází některé akčnější sekvence. Zbytek nahrávky přísluší občasným monumentálním okamžikům pro scény objevení vesmírné lodi (Road to Antarctica či vynikající Eye of the Survivor), několik dialogových scén (jejichž základem jsou tajupné smyčce, švitořící dřevěné dechy a sólová harfa) a závěr alba tvořený dvojící poklidných až vznosných finálovek The End a How Did You Know?, jimž vévodí sólo pro violoncello, majestátní tóny lesních rohů a následné vzedmutí celého orchestru s náležitě tragickým podtextem.

Ve své podstatě je THE THING jak po filmové, tak především po hudební stránce, kvalitním přírůstkem do žánru "monster movies", čemuž odpovídá styl výsledného doprovodu, jenž v některých fragmentech navazuje na Beltramiho dnes již klasické práce jako MIMIC, BLADE 2 a THE FACULTY. Jako výsledné album poskytuje tato nahrávka adekvátní a vcelku postačující průřez kompletní kompozicí, jejíž rozsah se blíží hranici 100 minut a podkresluje tak podstatnou většinu stopáže filmu. Vzhledem k žánru nepřekvapí důraz na atmosférické tajemno a tajuplné plochy, jež jsou rámovány všudypřítomným ikonickým motivem "Věci", které celé album zahajuje prostřednictvím klouzavých tónů smyčců, jež zvolna vystupují zpoza zvuku větru, do nějž se v závěru opět navrací, a vrcholí v nejdramatičtějších okamžicích snímku, k jehož působivosti a atmosféře hudba přispívá vrchovatou měrou. Zatímco podstatná část nahrávky spoléhá především na klasický symfonický orchestr a některé elektronicky modulované dechové nástroje, nechybí ani nenápadná elektronika a další prvky, jež zastupuje například obrácený zvuk kontrabasů, jež se objevuje v poslední třetině snímku. I když je THE THING spíše atmosféricky hutnou nahrávkou, která postrádá tematický rozsah některých předchozího Beltramiho žánrových prací, právě díky svým omezeným výrazovým prostředkům představuje o to vynálezavější kompozici, jejíž stylová černobílost dokonale ladí s retro nádechem snímku a přispívá tak k jeho lepšímu propojení se svými předchůdci...

The Exorcism of Emily Rose

Clive Barker's Book of Blood

The Eye