• Dirigoval: Andy Brown
  • Orchestrace: Robert Elhai, Jeff Toyne, Jessica Dannheisser
  • Nahrál: The London Metropolitan Orchestra
  • Nahráno v Abbey Road, British Groove and Nortpole
  • Produkce: Steve McLaughlin
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7117)

Johnny English měl od svého posledního dobrodružství stejnou smůlu jako kdy dřív. Poté, co selhal při plnění úkolu coby šéf ochranky prezidenta Mozambiku, na kterého byl zrovna v tu dobu spáchán atentát, strávil Johnny následující roky ve velmi svérázném budhistickém klášteře, kde se učil ovládat svou mysl i tělo. Jeho zasloužený odpočinek ale naruší zprávy, že se teroristická skupina Vortex chystá spáchat atentát na dalšího světového vůdce, a je právě na Johnnym, aby se setkal se starším americkým špiónem v Hong Kongu, jenž je ochotný své informace předat pouze Johnnymu, který se tak znovu vrací do aktivní služby. Během svých následných eskapád musí hlavní hrdina nejen odhalit členy Vortexu, ale současně i očistit své vlastní jméno, když se sám ocitne na listině podezřelých... Oproti předchozímu dílu nezůstal z filmového štábu před ani za kamerou kámen na kameni. Původního režiséra Petera Howitta vystřídal Oliver Parker, z hereckého obsazení zůstal pouze Rowan Atkinson, kterému tentokrát zdatně přihrává a sekunduje řada spíše epizodních postav (za znímku stojí variace bondoského Q/hot-shotovského prezidenta Bensona ve vynikajícím podání Tima "Lord Percy" McInnernyho), zatímco hudební doprovod místo Edwarda Shearmura obstaral Ilan Eshkeri.

Je na každém posluchači a divákovi snímku, aby sám posoudil nakolik bude postrádat původní Shearmurova témata, jelikož Eshkeri složil vše znovu a jeho kompozice, i když se vydává pochopitelně podobným směrem, je zcela původní - pouze s výjimkou jednoho krátkého fragmentu Shearmurova materiálu, který ale na výsledném CD nezazní. Ve snímku samotném zní hudba po většinu jeho stopáže a výsledné album tak představuje pouhý zlomek z celé Eshkeriho partitury. Základem nahrávky je obsáhlý orchestr, který nabízí především vynikající hlavní téma, jež zazní již v úvodu první skladby a vrací se v množství variací - ať již v podání typicky bondovských trubek s dusítky či plném provedení rozmáchlého orchestru pro vrcholné hrdinské okamžiky. Právě tyto sekvence (namátkou skladby London, The Toy Cupboard, Hong Kong, Rooftop Chase, Commandeering The Vessel, Helicopter, Wheelchair a Cliff Jump) se řadí k vrcholům alba a jsou důvodem jeho vysokého hodnocení. Variace hlavního motivu Eshkeri doprovází bohatou škálou perkusí a dalších moderních prvků, jež úspěšně modernizují klasické špiónské schéma, aniž by kdy ztratilo cokoliv ze své pohodové odlehčenosti a chytlavosti. V rámci hrstky skladeb skladatel rovněž začleňuje etnické prvky, jež lokalizují některé sekvence snímku do jihovýchodní Asie (Hong Kong a Rooftop Chase) či odkazují k Johnnyho nově nalezeným východním kořenům. Tyto aspekty ale zaznívají pouze na hrstku vteřin či jsou situovány do pokladové linie - podobně jako nenápadná elektronika. I když by album zásluhou bezpočtu varíací špičkového hlavního tématu mohlo snadno sklouznout k monotónnosti, Eshkeri nahrávku ozvlášťnuje celou řadou vedlejších témat a nápadů. V rámci alba tak překvapí skladby jako Hypnotification, využívající skupinu hlasů, saxofon a meditativní elektroniku, sborová Church Escape, elgarovsky majestátní Buckingham Palace (doprovázející Johnnyho audienci u královny) či spíše komediálně orientované sekvence jako Golf a The Manic Phase, kterým dominuje luskání prstů, rozličné formy perkusí, smyčcové pizzicato a etnické prvky definující jednoho z hlavních záporáků.

Eshkeriho nejnovější nahrávka úspěšně balancuje na hraně komediálních sekvencí a akčních skladeb, které se spolu s novým hlavním tématem řadí k nejatraktivnějším okamžikům výsledného alba. I když je sice škoda, že se Eshkeri zcela vyhnul variování Shearmurova materiálu a oba snímky po hudební stránce postrádají potřebné propojení, výsledné album nabízí vynikající nahrávku, která se pohybuje v rámci všech tradičních žánrových klišé, jež úspěšně modernizuje, aniž by se kdy Eshkeri uchýlil k přemíře elektroniky, jež by nabourala celkový nádech staré školy, jež snímek i jeho hudební doprovod evokují. JOHNNY ENGLISH REBORN tak přestavuje vítaný a náležitě chytlavý přírůstek do svého žánru, který se řadí nejen ke špičce Eshkeriho diskografie, ale spolu s Youngovým PRIESTEM i k nejvydařenějším "hrdinským" kompozicím tohoto roku a spolehlivě zastiňuje většinu letošních pokusů svých zkušenějších kolegů - nevyjímaje ani klasiky žánru jako Alana Silvestriho (CAPTAIN AMERICA), Hanse Zimmera (PIRATES OF THE CARIBBEAN 4) a Jamese Newtona Howarda (THE GREEN LANTERN).

Centurion

Ninja Assassin

The Young Victoria