• Hudbu složil: Howard Shore
  • Dirigoval: Howard Shore
  • Orchestrace: Howard Shore
  • Nahráno v Teldex Studio, Berlin
  • Produkce: Howard Shore
  • Sony Classical 2011 (SK-87262)

Nový snímek osvědčeného Davida Cronenberga, který s ním s úspěchem obrážel světové festivaly posledního půl roku, konečně vstupuje do širší distribuce a současně došlo i k vydání soundtracku, který pro film složil Cronenbergův stálý spolupracovník Howard Shore. Spolupráce této dvojice začala již na přelomu 70. a 80. let s režisérovým snímkem THE BROOD a pouze s výjimkou DEAD ZONE (režisérova prvního hollywoodského snímku, jehož doprovod obstaral Michael Kamen) pokračuje bez přestávky až do dnešních dní. Prostřednictvím A DANGEROUS METHOD navazuje Cronenberg na své psychologičtější snímky jako M. BUTTERFLY a především DEAD RINGERS: Na základě skutečných událostí natočené historicko-psychologické drama A DANGEROUS METHOD vypráví o vztahu trojice ústředních protagonistů: dvojice "otců" psychoanalýzy Karla Junga (Michael Fassbender), jeho mentora Sigmunda Freuda (Viggo Mortensen) a mladé ženy, která vstoupila mezi ně (Kiera Knightley).

Po vcelku snadno přístupné kompozici pro A HISTORY OF VIOLENCE a vynikajících EASTERN PROMISES se Shore vrátil ke svým kořenům a jeho nejnovější kompozice je tak o poznání komplikovanější než většina jeho produkce posledních let. Základem nahrávky je spíše komorní orchestr, jemuž vévodí hlubší táhlé smyčce kombinované s hlubokými tóny nenápadných žesťů a občasnými sólovými party pro klavír, který nahrávku sice příležitostně oživuje (a s přibývajícími minutami získává větší množství prostoru), ale současně nenabourává její celkově zasmušilý a ponurý tón. Hlavní téma se představí již v úvodu první skladby, v niž je představeno prostřednictvím hlubokých smyčců, jež rytmicky vyvažují "nahodilé" hluboké tóny klavíru. Právě úvodní skladba Burghölzli je rovněž i nejvirtuóznější skladbou alba a její spíše nenápadný úvod (který skladatel dále rozvijí prostřednictvím většiny úvodní poloviny své části alba) záhy získá majestátnější nádech a doprovází příjezd nové hysterické pacientky do Jungova sanatoria. Většina alba přísluší především variacím zmiňovaného hlavního tématu, jež nejčastěji zaznívá v podání přerušovaných (až minimalistických) smyčců, jež podkresluje rytmizovaný klavír. Mezi skladby, jež se albu vymykají, patří například Galvanometer, Otto Gross, Siegfried, Freedom, End of the Affair, Letters a další, v nichž Shore klade o poznání větší důraz na klavír a představuje i některé vedlejší tematické nápady - včetně fragmentů Wagnerovy skladby Siegfried Idyll, jejíž variace dominují druhé třetině Shoreovy části alba, jehož závěr přísluší ojediněle odlehčené skladbě Something Unforgivable, zatímco poslední Reflection pojí základní tematické nápady nahrávky do vynikající suity pro závěrečné titulky.

A DANGEROUS METHOD tak představuje posluchačský oříšek. Na jedné straně album nabízí řadu působivých okamžiků, postrádá jakákoliv slabší místa a po řemeslné stránce mu taky není co vytknout, jeho problém ale spočívá v celkové jednotvárnosti výrazu. Shore se při práci na snímku inspiroval hudbou Richarda Wagnera, kterou rovněž zaranžoval z orchestrální podoby pro sólový klavír, i přesto ale v jeho vlastní části alba zůstává jeho zvuk dostatečně patrný. Bohužel jako výsledné album A DANGEROUS METHOD při samostatném poslechu působí lehce statickým dojmem a představuje spíše koláž krátkých útržků, které sice nepostrádají některé působivé i půvabné momenty, jež vyniknou při dostatečně soustředěném a pozorném poslechu, na který ale bude mít trpělivost pravděpodobně pouze zlomek jeho posluchačů. Naopak velmi nároční fanoušci filmové hudby či klasické hudby dané éry mohou bez váhání výsledné hodnocení zaokrouhlit o jeden stupeň výše a A DANGEROUS METHOD považovat za jeden z nejvydařenějších a nejkomplexnějších soundtracků západní produkce posledních let.

History of Violence

The House of the Spirits

Something the Lord Made