18. Love Song (Nocturnal) (1:50)

19. Eternal Flowers
Question Stars (2:26)

20. Requiem (1:46)

21. Luminous (5:05)

TT 47:34

PERFECT SENSE britského režiséra Davida MacKenzieho vypráví o světem se šířící nákaze, která postupně zbavuje jeho obyvatelstvo jednotlivých smyslů: čichu, chuti, sluchu a zraku. Narozdíl od podobně laděného Soderbergova CONTAGION, PERFECT SENSE úzce sleduje především ústřední pár: kuchaře Ewana McGregora a epidemioložky Evy Greenovou. Cílem hlavních postav tentokrát není epidemii zabránit, ale především přežít a naučit se vyrovnat se ztíženými životními podmínkami. PERFECT SENSE je tak spíše komorní, až divadelně laděný snímek, jemuž dodávají globálnější rozsah pouze rozličné montáže, jež průběžně popisují nejen zvolna propukající sérii onemocnění, ale i vyrovnání se celosvětové populace s každou z nich. Právě tyto montáže, kombinující útržky z rozličných koutů světa, se řadí k vrcholným sekvencím snímku, pod jejichž působivostí se znatelně podepsal i hudební doprovod, který pro film složil Max Richter (WALTZ WITH BASHIR).

Tento původem německý skladatel se prosadil především zásluhou svých sólových alb, jež sahají od klavírních skladeb až po minimalistické orchestrální plochy kladoucí důraz na smyčcovou sekci. Zatímco klubovým divákům jeho jméno mohlo utkvět v paměti zásluhou WALTZ WITH BASHIR, mainstreamovější publikum mělo příležitost k seznámení s jeho hudbou ve Scorseseho vynikajícím SHUTTER ISLAND, kde zazněla jeho skladba On the Nature of Daylight z alba The Blue Notebooks. I když se v posledních letech Richter stále s větší četností věnuje filmové tvorbě, jeho hudba velmi často balancuje na hraně mezi minimalismem a modernou a skladatel velmi často využívá možností samplingu a world music. PERFECT SENSE se skladatelově postupům nevymyká. Richter využívá klavír, který podkresluje komorním orchestrem, jemž vévodí četné sólové party pro housle či violoncello a s přibývajícími minutami začíná orchestr zvolna převládat - aniž by kdy narušil svou zasmušilou náladu snímku - až do náležitě srdceryvného finále Luminous. Richterovy skladby nejsou rámovány snadno zapamatovatelnými motivy, ale pojí je jejich klasický nádech, který na albu pravidelně narušují sekvence, v nichž Richter klade důraz na elektroniku a samplované perkuse, jež zaznívají ve skladbách Faint Pulse, Frequencies, detectors, The The Dark Abysm of Time, Retinal, All Around Us, Overload a Requiem.

K nejvydařenějším okamžikům alba se řadí skladby, v nichž Richter naopak pracuje s převážně smyčcovým orchestrem: On a Turning World, Sorrow Atoms, Overlooked, Something under her Skin, Lovers Complaint, Eternal Flowers Question Stars a finálovka Luminous. Bohužel jako výsledné album PERFECT SENSE ztrácí na atraktivitě střídáním dvojice stylů, jež sice nabízí řadu mimořádných okamžiků, kteríé fungují dokonale ve spojení s obrazem a stojí i za pozitivními ohlasy snímku, ale při samostatném poslechu nejsou natolik rozdílné jeden od druhého a pouze zřídka vedou k výraznějšímu hudebnímu vyústění. Většina alba minimalisticky rozvíjí nenápadné plochy, které příležitostně gradují v rámci svého orchestračního posazení na zvolna rostoucí skupinu hráčů a barvitosti jejich výrazu, ale v drtivé většině případů skončí dříve, než se stihnou dostatečně rozvinout. Zatímco při sledování snímku tak hudba funguje na výbornou, jako album poněkud ztrácí na působivosti a není až natolik zajímavé a posluchačsky vděčné, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Hudba ***    Album ***    Zvuk ***

Open Window

Good Bye Lenin!