• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Andrea Datzman, Michael Giacchino, Brad Drecher
  • Nahráno v Eastwood Scoring Stage, Warner Bros.
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7128)

U příležitosti 45. výročí uvedení původního televizního seriálu MISSION: IMPOSSIBLE na televizních obrazovkách CBS (poprvé v letech 1966-1973) se svého dokončení dočkal v pořadí již čtvrtý výlet Ethana Hunta na plátna kin. Po Brianu DePalmovi, Johnovi Woo a J. J. Abramsovi (který se tentokrát chopil pouze produkčních otěží) prostřednictvím MISSION: IMPOSSIBLE - GHOST PROTOCOL debutoval v oblasti hraného filmu Brad Bird, tvůrce takových animovaných hitů jako IRON GIANT, THE INCREDIBLES a RATATOUILLE. Ve svém čtvrtém filmovém doprodružství musí tým IMF tentokrát zabránit nukleární válce, kterou se chystá rozpoutat jeden vědátor, aby umožnil evoluci hladší a rychlejší průběh. Ze starých známých se vrací pouze Ethan Hunt (Tom Cruise) a do akce se rovněž poprvé vydává laboratorní krysa Benji (Simon Pegg), jimž sekunduje dvojice nováčků: agentka Jane (Paula Patton) a poradce ministra bezpečnosti Brandt (Jeremy Renner), jenž má o poznání bohatší minulost, než by se na první pohled mohlo zdát...

Díky produkčnímu zaštítění snímku Abramsovou společností Bad Robot a současně i s přihlédnutím k předchozí spolupráci režiséra s Michaelem Giacchinem nepřekvapí, že to byl právě Giacchino, na kterého opět padla volba při výběru skladatele. Naopak celkem překvapivá je skutečnost, že Giacchino prakticky celou svou kompozici pro předchozí díl hodil za hlavu a s výjimkou jediného tématu je celá jeho nahrávka pro GHOST PROTOCOL původní, byť pochopitelně využívá tradičních skladatelových orchestračních postupů známých nejen z předchozího dílu, ale rovněž i seriálu ALIAS. Giacchino svou kompozici tentokrát nestaví na individuálních tématech hlavních postav, ale tematicky definuje spíše jednotlivé lokace, v nichž se jednotlivé segmenty snímku odehrávají - nechybí tak témata Kremlu (Kremlin with Anticipation a From Russia with Shove), Dubaje (A Man, A Plan, A Code, Dubaj) a Indie (Mood India a Mumbai's the Word). Každé z hlavních témat je rovněž posazené do značné míry na odlišné orchestraci a zdaleka nejatraktivnější části nahrávky zastupují sekvence rozvíjející právě témata lokalit. Zatímco Kreml je definován majestátně hřímajícím orchestrem a sborovými zpěvy, v sekvencích z Dubaje nechává Giacchino téměř až epicky rozeznít celý symfonický orchestr a Indie je hudebně definována rozličnými lokálními nástroji (sitary, tabla a další v rámci bicí sekce).

Tyto sekvence ale povětšinou rámují pouze první uvedení do daných lokací a následné scény jsou již doprovázeny především akční hudbou, jež využívá rytmizovaný orchestr (především obsáhlá žesťová sekce) rámovaný moderními a latinskoamerickými bicími či občasnými fragmenty původního tématu Lala Schifrina. I v těchto sekvencích ale zaznívají témata lokalit, jež jsou ale redukovány na krátké fragmenty buď v rámci smyčcové sekce či přostřednictvím dřevěných dechů (např. In Russia Phone dials you v čase 1:14). Zbytek kompozice přísluší spíše napínavým a atmosférickým plochám, jež využívají údery hlubokých kláves v některých temnějších sekvencích (The Ghost Protocol a především Hendricks' Manifesto mající nejblíže k hudebnímu definování jinak převážně nepřítomného hlavního záporáka) a především akci, jež albu pochopitelně vévodí. Mezi nejvydařenější akční sekvence se řadí skladby From Russia with Shove, druhá polovina Moreau Trouble than She's Worth, Out for a Run, Launch is on Hendricks a World's Worst Parking Valet, v nichž Giacchino začleňuje celý orchestr, jež doplňuje o poznání větším množstvím moderních prvků než tomu bylo posledně.

MISSION: IMPOSSIBLE - GHOST PROTOCOL představuje co do tematické roviny originální kompozici, jež stylově a orchestračně navazuje na předchozí Giacchinovy akční nahrávky pro M:I-3, ALIAS i některé žánrově lehce odlišné snímky jako CARS 2, SPEED RACER a STAR TREK. I když tak skladatelovy věrné fanoušky pravděpodobně příliš nepřekvapí ničím vyloženě novým, jedná se o řemeslně i technicky dokonale profesionálně zvládnutou kompozici a nahrávku, která Giacchinovy žánrové postupy obohacuje o lokální prvky, jež jí dodávají potřebný nahled a řadí ji tak nejlepším akčním kompozicím tohoto roku. I přes svou úctyhodnou stopáž se jedná o dostatečně poutavé a variabilní album, jež snad trochu zkrátí čekání na JOHNa CARTERa, který do světových kin vyrazí v březnu příštího roku a má potenciál stát se jednou z jeho největších událostí. O tom ale až nadejde ten správný čas.

M:i:III

Air Force One

Alias: Season 2