TT 55:28

• Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: James Horner, Randy Kerber, J.A.C Redford
  • Nahráno v The Abbey Road Studios, London
  • Produkce: Simon Rhodes a James Horner
  • Varese Sarabande 2011 (VSD-7134)

Koprodukční drama BLACK GOLD vypráví na základě skutečných událostí z počátku 20. století o sporu dvojice arabských sultánů: Emira (Antonio Banderas) a Amara (Mark Strong), kteří vedli řadu let válku o tzv. Yellow Belt, jenž leží na jejich společné hranici. Po letech sporů se dvojice konečně usnesla na mírových podmínkách, které spočívají v označení daného pásma jako území nikoho, o který žádný z nich již nebude usilovat. Emir současně jako garanci míru adoptuje dvojici Amarových synů. O řadu let později je ale v Yellow Belt nalezena ropa a pokrokově smýšlející Emir zahájí s pomocí západních investorů těžbu, což se pochopitelně spíše tradičně smíšlejícímu Amarovi příliš nezamlouvá a nová válka je na spadnutí. Tím, kdo má situaci urovnat je jeden z Amarových synů, který se vydává za svým vlastním otcem, aby domluvil podmínky... BLACK GOLD je dosud nejnákladnější arabskou produkcí, která se věnuje ryze arabskému tématu, pod jehož adaptací se podepsal renomovaný francouzský režisér Jean-Jacques Annaud (L'OURS, THE NAME OF THE ROSE), který kromě dvojice ústředních postav film obsadil plejádou spíše místních herců, kterým vévodí pouze Freida Pinto v menší roli Emirovy dcery.

Ohledně hudebního doprovodu spojil Annaud již potřetí síly s Jamesem Hornerem, s nímž v uplynulých letech spolupracoval jak na klasické ecovské detektivce THE NAME OF THE ROSE, tak i na válečném dramatu ENEMY AT THE GATES. BLACK GOLD představuje dosud nejvýpravnější společný projekt této dvojice, jehož prostřednictvím Horner dostal další příležitost kombinovat své tradiční orchestrační postupy a obsáhlý orchestr s východními prvky, jež dříve v podobném duchu využil ve snímcích FOUR FEATHERS a TROY či o poznání experimentálnějším APOCALYPTU. V zájmu definování geografických lokalit Horner pouze zřídka využívá nástroje místní provenience (viz pouze skladby You Were a Prince a v menší míře Father and Son) a pracuje spíše s hrstkou hlasů (vokalisté z Qataru a Tunisu), které zahajují samotné album a teprve záhy se k nim přidává spíše klasický ochestr vedený variací hlavního tématu v Hornerově vlastním klavírním podání. Válečný aspekt snímku (A Desert Truce, The Blowing Sands) pak Horner doprovodil táhlými tóny lesních rohů, hlubokých smyčců a kláves využítých spíše jako perkuse (ať již tlumenou hrou na hlubší klávesy či hrou perkusními paličkami přímo na struny piána), z jejichž společného dusného podkladu příležitostně vystupují sólové party ať již pro trubku či lesní roh. Tyto momenty jsou ale v menšině a většině nahrávky vévodí variace zmíněného hlavního tématu, jež sahají od sólového klavíru (Main Title či I Have Chosen You), přes sóla pro flétnu (Desert Truce okolo 4:30) a housle (úvod Battle in the Oild Fields) až po výpravné vzedmutí celého orchestru, jež doprovází některé epičtější momenty (až pohádkově romantická Horizon to Horizon, Leaving as an Emisary či finálovka A Kingdom of Oil). Mezi zcela ojedinělé v rámci kompozice (i Hornerovy tvorby) se řadí hravé skladby The Wonders of the Wealth (jenž doprovází montáž pokroku Emirova města zásluhou "ropných" dolarů) a Fresh Water.

BLACK GOLD je řemeslně i technicky obvykle hornerovsky precizní nahrávkou, která kombinuje jak aspekty některých jeho posledních etnických prací, zatímco jindy se vrací až ke kořenům jeho kariéry. Na prostoru 55 minut tak album nabízí velmi variabilní nahrávku, jenž sahá od výpravných, hravých a romantických okamžiků až po spíše napínavé plochy a vynikající "akční" finále, jenž vrcholí prostřednictvím dvojice skladeb One Brother Lives, One Brother Dies a Battle in the Old Field. Když bitevní vřava utichá, namísto předpokládaného patosu Horner nabízí velmi decentní variace svého hlavního tématu v podání smyčcového kvarteta, jenž dokresluje některé z nejdojemnějších sekvencí (One Brother Lives, One Brother Dies v čase 2:57). Horner umě kombinuje etnické prvky (spjaté s tradicionalismem prostého Amara) s výpravnými okamžiky v podání spíše západního orchestru (spjaté s pokrokovým Emirem) a kromě variací podmanivého ústředního tématu nabízí bohatou škálu vedlejších tematických nápadů, jež v průběhu nahrávky zaznívají spíše ojediněle - nejčastěji v podání sólového klavíru, flétny a vokálů, jež prostupují většinou kompozice. Nahrávka tak jako celek postrádá slabší místa a řadí se na jedné straně k tradičním filmovým kompozicím, na straně druhé jí začlenění množství etnických prvků dodává velmi svěží a originální nádech, který je i v tak filmařsky protěžovaných lokalitách jako Blízký východ dnes již velmi vzácnou.

The Nativity Story

Deep Impact

Avatar