20. Unpardoned (4:37)

TT 51:17

• Hudbu složil: Theodore Shapiro
  • Orchestrace: John Ashton Thomas, Dave Metzger
  • Produkce: Theodore Shapiro
  • Madison Gate Records 2012 (CD-R on demand)

Nový animovaný snímek studia Aardman na sebe nechal čekat řadu let. Tentokrát se skupina talentovaných britských animátorů (opět pod vedením Petera Lorda, kterému s režií snímku vypomohl začínající Jeff Newitt) pustila do dob dávno minulých, kdy britská královna Viktorie toužila zbavit moře nenáviděných pirátů, zatímco hlavní hrdina, pirátský kapitán, měl větší starosti s tím, kdo vyhraje výroční cenu Pirát roku, o kterou se opět uchází. Netrvá dlouho a cestu pirátům zkříží Charles Darwin, který v kapitánově věrném papouchovi odhalí chybějící evoluční článek a přesvědčí je, aby se vydali do Londýna, kde ale vyplouvají na povrch nejen Darwinovy pravé úmysly, ale i záludné plány samotné královny Viktorie, která taky co nevidět pozná, zač je toho dodo... Skupince hlavních hrdinů propůjčili své hlasy mnozí členové britské herecké elity: Hugh Grant, Brian Blessed, David Tennant, Martin Freeman, jejichž řady doplnila Selma Hayeková. Hudební doprovod obstaral americký skladatel Theodore Shapiro, pro něhož představovali THE PIRATES! BAND OF MISFITS první animovaný projekt, na kterém pracoval v průběhu přibližně rok dlouhého období, během něhož dokončil i některé další projekty jako ceněné drama GAME CHANGE, začal pracovat na novém projektu Davida Frankela HOPE SPRINGS a stihl i svůj první koncert s Dallaským symfonickým orchestrem.

Shapirův nejnovější počin, jehož nahrávání probíhalo v prestižních studiích na Abbey Road, kombinuje množství rozličných stylů a řadu hudebních témat. Jako první představuje symfonická variace námořní hymny "Británie vládne vlnám", která slouží jako téma hlavního záporáka: královky Viktorie. Její téma se v průběhu kompozice objevuje jak ve svém plném provedení v podání náležitě majestátního orchestru, tak rovněž i v pouhých fragmentech v podobě rozličných sólových žesťů s dusítky. Téma královny zaznívá ve svých fragmentech i v průběhu finále snímku, kde tvoří stylov kontrapunkt rozmáchlého orchestru. Sami piráti jsou hudebně definování jak náležitě hrdinským hlavním tématem (viz skladby Masked Monkey Chase, Baby Clothes a především finále snímku počínaje 16. skladbou Market Chase), ale i některými hravějšími okamžiky v podání bohaté škály strun a perkusí, které doplňuje sólo pro tahací harmoniku v náležitě chytlavých hopsačkách Feathery Heart and Soul a Wait a Mo'!. Vzhledem k celkové odlehčenosti snímku Shapiro do kompozice začleňuje i řadu moderních prvků, jež zaznívají pouze nakrátko (např. elektrické kytary, tleskání a moderní bicí v Attacking Ships, The Competition a The Captain's Dream), které překlenují rozdíl mezi ryze klasickou symfonickou nahrávkou a hrstkou moderních songů (London Calling a Swords of a Thousand Men), které rovněž ve filmu zaznívají. I tyto momenty ale Shapiro doprovází obsáhlým hrdinským zvukem velkého symfonického orchestru, který příležitostně doplňuje i mručícími mužskými hlasy (Wait a Mo'!).

Po vynikající nahrávce pro THE BIG YEAR je Shapiro stále ve vynikající formě, kterou znovu dokládá svou pestrou kompozicí pro aardmanovské Piráty. Rozsah jeho kompozice sahá od klasických hrdinských motivů v podání plného orchestru, který skladatel příležitostně doprovází nejen občasnými moderními atributy, ale i pěveckým sborem a některými dobovými nástroji, přes až westernové okamžiky a rozmáchlé oslavné sekvence pro pirátský ceremoniál, až po mimořádně chytlavý mix ekletických prvků a množství sólových partů, jimž vévodí především tahací harmonika. THE PIRATES jsou velmi pestrou nahrávkou, která dokládá Shapirovy sschopnosti nejen při práci s velkým symfonickým tělesem napříč rozličnými hudebními styly a žánry, ale především i při kombinování zdánlivě nesourodých prvků, které se mu daří udržet dokonale pohromadě. Byť při samostatném poslechu (bez znalosti snímku) může album místy působit mírně roztěkaným dojmem (a ve svém středu nabízí řadu spíše funkčních momentů), při znalosti filmu dokonale evokuje jednotlivé scény a řadí se k nejvydařenějším skladatelovým pracím. THE PIRATES! BAND OF MISFITS nejen sází na tradiční žánrová schémata pirátkých dobrodružství let dávno minulých, ale díky Shapirově zálibě a mimořádném talentu při kombinování orchestru s moderními prvky tyto konvence úspěšně modernizuje, aniž by kdy nahrávka ztratila cokoliv ze své nadčasovosti, energičnosti i chytlavosti a film sám by byl stěží srovnatelně půvabný (mnohdy i v parodickém smyslu) nebýt přispění Shapirovy hudby.

Blades of Glory

Astérix Aux Jeux Olympiques

Sinbad: Legend of The Seven Seas