• Dirigoval: David Sabee
  • Orchestrace: Pakk Hui, Gregory Tripi, Jerome Leroy, David Shephard, Robert Folk
  • Nahrála: The Northwest Sinfonia
  • Nahráno v Bastyr University Chappel, Seattle
  • Produkce: Robert Folk
  • Varese Sarabande 2012 (VSD-7135)

Americký skladatel Robert Folk se v druhé polovině 80. let a počátkem let 90. řadil mezi špičku hollywoodských hudebníků a na svém kontě měl řadu populárních snímků, ať již kompletní sérii POLICE ACADEMY, tak i řadu dalších převážně fantasy a sci-fi projektů nevalné filmové úrovně, ale mimořádných kvalit hudebních, čemuž do značné míry dopomohla i jeho dlouholetá spolupráce s prestižním Londýnským symfonickým orchestrem. Postupem let ale tento talentovaný skladatel poněkud zabředl do škatulky komediálního specialisty, a i když byla na celých 16 let jeho posledním oficiálně vydaným soundtrackem hudba k vandammeovskému MAXIMUM RISK (1996), Folk strávil většinu zbytku 90. let i počátek nového milénia prací na množství podřadných projektů jako AMERICAN PIE PRESENTS BAND CAMP či videosnímků typu BEETHOVEN'S BIG BREAK. I když skladatel v uplynulých letech příležitostně pracoval na hrstce atraktivnějších projektů (solidně obsazený thriller ELEPHANT WHITE), jeho zdaleka nejzajímavějším a současně i nejatraktivnějším projektem posledních let se stala nová hudba ke speciálnímu sestřihu válečného dramatu THERE BE DRAGONS: SECRETOS DE PASIÓN.

Tento snímek z roku 2011 se nejprve dočkal svého uvedení po Evropě v původním sestřihu Rolanda Joffého, pro který složil hudbu oscarový Stephen Warbeck (SHAKESPEARE IN LOVE). Souhrou notně zamlžených následných událostí ale film prošel drastickým přestřihem a zatímco původní verze kladla větší důraz na události španělské občanské války, mezinárodní verze zohledňuje především milostný vztah dvojice ústředních postav (Wes Bentley a Olga Kurylenko). Z tohoto důvodu tak Warbeckova o poznání komornější hudba již nemohla plnit svou funkci a na post skladatele nastoupil právě Robert Folk. Nová nahrávka je o poznání emotivnější a rovněž i posluchačsky vděčnější i navzdory mimořádným kvalitám Warbeckovy původní kompozice. Folkovo nové hlavní téma se představí již v Main Titles, kde je nejprve načrtnuto sólovou kytarou, ke které se záhy přidává celý orchestr a pěvecký sborem a téma náležitě graduje i v průběhu skladeb jako More Dad, Love & War Finale (!!!), závěr Priest's Calling či Battle for Madrid. Vzhledem k zasazení do doby válečného konfliktu a o poznání většímu důrazu na dobrodružství, nechybí ani některé velmi chytlavé dramatické okamžiky jako Battle Begins, Killing Priest, Change Plans, Hanging Bridge Battle, Manolo Meets Generals nebo Train Station Patriots, v nichž Folk představuje vedlejší hrdinské téma za přispění vojenských perkusí, timpánů a náležitě hřímajících žesťů. Vlastní romanci pak skladatel vykreslil až morriconeovsky křehkým milostným tématem pro sólovou harfu a kytaru, převážně smyčcový orchestr a pěvecký sbor (viz Romance, Pray for Him, Oriol is Dead či Who to Kill a An Epic Story).

THERE BE DRAGONS: SECRETOS DE PASIÓN je velmi vydařenou kompozicí, která je ještě o poznání zajímavější při srovnání s Warbeckovou dosud oficiálně nevydanou nahrávkou k původní verzi snímku (byť oba skladatelé pochopitelně využívají četné španělské prvky). Folkova nahrávka oplývá řadou vznosných, romantických, dobrodružných i dramaticky nosných témat i množstvím jejich variací, které skladatel prezentuje za využití plného orchestru a občas nechybí ani pěvecké sbory, jenž vrcholí především v nábožensky laděných sekvencích (viz např. již zmíněná Love & War Finale nebo rovněž vynikající Priest's Calling). Pokud ale nahrávce přecejen něco vytknout, bude to uspořádání výsledného alba, které nabízí množství skutečně vynikajících momentů především ve své úvodní polovině (jež stojí za vysokým celkovým hodnocením), ale poněkud pokulhává v jejich hladším propojení a celkové absenci výraznější gradace alba jako celku. I přes tyto drobné výtky se ale jedná o řemeslně mimořádnou nahrávku, které se v podobném klasicky rozmáchlém, pompézně výpravném a majestátním duchu již příliš nenosí a tento soundtrack tak představuje vítaný návrat ke klasickým konvencím žánru a současně i Folkův vítaný comeback mezi skladatelskou elitu, který snad nezůstane ojedinělým.

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***

Amelia

Pan's Labyrinth