• Hudbu složil James Horner
  • Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: J.A.C. Redford, James Horner, Jon Kull, Randy Kerber, Steve Bernstein, Peter Boyer, Carl Johnson
  • Nahráno v Sony Scoring Stage & Warner Bros.
  • Produkce: James Horner, Simon Rhodes
  • Sony Classical 2012 (88725438052)

Marvelovský Spider-Man se poprvé svým čtenářům představil již v srpnu 1962 a během své padesátileté historie inspiroval celou řadu animovaných televizních seriálů americké i japonské produkce, které vyvrcholily Raimiho trilogií s Tobey Maguirem v titulní roli. Původně plánovaný 4. díl byl ale následně transformován v restart celé série s kompletně novým obsazením hlavních rolí i novým režisérem, kterým se stal oceňovaný tvůrce kultovního 500 DAYS OF SUMMER, Marc Webb, pro kterého THE AMAZING SPIDER-MAN představuje jeho první velký studiový projekt. Vzhledem k restartu série sleduje snímek podobnou trajektorii jako Raimiho první díl, byť současně otevírá i možnost dalšího pokračování, které je plánováno na léto 2014: syn prominentního vědce Peter Parker si žije spořádaným životem až do dne, kdy otec s matkou sbalí v rychlosti své věci, nechají jej na čas v opatrování strýce Bena (Martin Sheen) a tety May (Sally Field) a sami v rychlosti odjíždí neznámo kam. Až po letech středoškolák Peter (Andrew Garfield) zjišťuje více o okolnostech výzkumu svého otce, které jej vedou do OsCorpu, kde se poprvé setkává s Dr. Curtem Connorsem (Rhys Ifans) a začíná se zvolna sbližovat s jeho asistentkou/svou spolužačkou Gwen Stacy (Emma Stone). Netrvá dlouho a věci vezmou rychlý spád: Connors otestuje sérum sám na sobě a začne se proměňovat v ještěrkoidní monstrum a pavoukem pokousaný Peter se vydává na hon po stopách vraha jednoho ze svých nejbližších...

THE AMAZING SPIDER-MAN kombinuje především tři dějové linie, z nichž se každá adekvátně promítá i do hudebního doprovodu, který k projektu (navzdory svému odporu k žánru a po dlouhém přesvědčování ze strany Marca Webba) letos na jaře nahrál James Horner: Peter Parker odkrývající minulost své rodiny (otcovy někdejších výzkumy i okolnosti smrti rodičů), romantický vztah Petera a Gwen a vlastní superhrdinská linii, v níž se Peter stává Spider-Manem a vydává se po stopách "The Lizarda" plánujícího zmutovat obyvatele New Yorku k obrazu svému. Ve většině těchto dílčích sekvencí Horner pracuje se svými hlavními tématy, která mistrovsky variuje od nenápadných náznaků sólového klavíru či tklivého sóla pro lesní roh, až po plně obsazené monumentální variace obsáhlého orchestru, sboru, tria vokalistů a pestré elektronické linky. Hlavní téma Petera Parkera/Spider-Mana se poprvé představuje v Main Title / Young Peter, kde je nejprve naznačeno sólem pro trubku podkreslenou čtveřicí klavírů, harfou, elektronikou a zvonkohrou a graduje až po krátký nástup celého orchestru rámovaný nenápadným etnickým vokálem Dhafera Youssefa, jehož linii posléze převezme chlapecký soprán doprovázející úvodní segment z Peterova dětství. Právě tento dětský vokál a jeho orchestrální podklad rámovaný minimalistickými party pro klavíry, klasickou kytaru, harfu a smyčcovou sekci tvoří základ tajuplných sekvencí, v nichž dospívající Peter pátrá po minulosti své rodiny (Hunting for Information, The Briefcase, The Equation, Peter's Suspicions či Secrets představující rovněž i ojedinělé téma OsCorpu v čase 0:51). V úvodní skladbě Horner rovněž představuje i rytmické smyčcové figury (3:42-4:00), které doprovází likvidaci důkazů a rychlý úprk z Parkerovic sídla - je to právě daný výzkum, jenž později vede ke stvoření Lizarda a Horner tak již v této sekvenci využívá stejné postupy, které definují hlavního záporáka, jehož původ má své kořeny již zde v "dávné" minulosti. Se stejným rytmickým motivem pak Horner pracuje v průběhu akčních sekvencí, které na albu zastupuje Saving New York. Naopak v jiných částech snímku skladatel zdůrazňuje záběry na Connorse za využití rozechvělých fléten (The Equation a Peter's Suspicion), jež zvýrazňují skryté nebezpečí a čistě hororově disonantními údery vysokých kláves klavírů (Saving New York), jež doprovází konfrontaci Lizarda a Gwen.

K posluchačsky nejvděčnějším se řadí především sekvence zrodu superhrdiny, v nichž Horner představuje vynikající hlavní téma a svěřuje mu náležitý prostor - zvolna gradující úvod Becoming Spider-Man, Metamorphosis představující hlavní téma poprvé v jeho plné síle a finálovky Saving New York a Spider-Man End Titles. Naopak romantickou rovinu Horner doprovodil spíše nenápadnými a instrumentačně skromnými variacemi milostného tématu Petera a Gwen, které poprvé zaznívá v Rooftop Kiss a následně se vrací až ve finále snímku ve skladbách I Can't See You Anymore a Promises. Křehký romantický klavír (v Hornerově vlastním podání) variuje samotné romantické téma, ke kterému se postupně přidává i převážně smyčcový orchestr či sóla pro flétnu a lesní roh, který naopak začleňuje Peterovo/Spider-Manovo téma v náležitě decentním provedení. Druhé polovině CD ale vévodí především dramatické sekvence, v nichž Horner pracuje s plným orchestrem: nechybí tradičnější hřímající žesťová sekce, svižné smyčcové figury a občasné variace a fragmenty hlavního tématu. V druhé polovině snímku Horner rovněž začleňuje i rozvinutější motiv Lizarda (The Bridge (0:50) a OsCorp Tower) v podobě sestupné žesťové sekce, kterou překlenují nenápadné rify elektrické kytary. Hornerova akční hudba je o poznání konvenčnější a hlavní invence leží především v celkové konstrukci kompozice jako celku a v tajuplných a poklidných plochách, v nichž Horner kombinuje skupinu vokálů, pěvecký sbor, orchestr a elektroniku - k některým z nejpůvabnějších okamžiků alba se tak řadí magické skladby The Ganali Device a první třetina Metamorphosis.

THE AMAZING SPIDER-MAN se bez problémů řadí nejen mezi špičku soudobé filmové produkce, ale rovněž i do zlatého fondu svého žánru a je i navzdory značnému množství soudobých komiksových adaptací pravděpodobně nejvynalézavější žánrovou kompozicí od dob prvního HELLBOYe (2004). Horner na jedné straně nabízí jak velmi elegantní romantické i tajuplné sekvence a pestré variace přibližně 4-5 hlavních témat, tak rovněž i monumentální a náležitě dravé akční a hrdinské okamžiky, jež vrcholí vynikající "jumping the cranes" sekvencí v Saving New York, jenž představuje jeden z nesporných vrcholů alba. Rozsah kompozice ještě umocňuje hrstka hravých momentů (Playing Basketball pro sólovou trubku, rytmické i pizzicato smyčce a luskání prstů či o poznání kratší a modernější Rumble in the Subway) a bohatá škála elektronických prvků, jimiž Horner částečně navazuje na svou převratnou kompozici pro Cameronův AVATAR. Navzdory možným pokusům o modernizaci žánru, o který by se mohli pokusit (a bez valného úspěchu pokoušejí) někteří méně zruční skladatelé, Horner elektroniku využívá především k rozšíření své zvukové palety a ke zvýraznění některých magičtějších sekvencí. K působivosti rovněž přispívá i unikátní čtveřice klavírů (podobnou sestavu Horner využil již v A BEAUTIFUL MIND), které skladatel hojně využívá i v průběhu akčních sekvencí jako doplněk perkusní sekce. V kontrastu s moderními konvencemi žánru, které i u podobně atraktivních snímků vedou namísto komponování plnohodnotné hudby k pouhému sound designu, představuje THE AMAZING SPIDER-MAN stylový návrat ke klasickým kořenům žánru, jež Horner úspěšně modernizuje za využití bohaté elektronické sekce, aniž by sklouzával k poplatným soudobým trendům.

Avatar

Daybreakers

Star Trek II: The Wrath of Khan