• Dirigoval: Alfi Kabiljo
  • Orchestrace: Alfi Kabiljo
  • Nahrál: The National Philharmonic Orchestra
  • Nahráno v Olympic Studios, London
  • Produkce: Alfi Kabiljo
  • Varese Sarabande 1986/2006 (VCL 0706 1053)

Dobrodružný snímek SKY BANDITS (aka GUNBUS) vypráví o dvojici bankovních lupičů na divokém západě, kteří při nepříliš podařeném pokusu o vyloupení banky v jednom zapadákově skončí ve vězení a dostanou na výběr: buď dloudobý pobyt za mřížemi či "dobrovolnou" účast u britského pluku v první světové válce. Jako správná dvojice dobrodruhů zvolí druhou možnost a vydávají se tak do Evropy, aby se připojili ke své letecké jednotce, od které se záhy opět oddělí a skončí u jiného pluku, jehož velitel má za cíl sundat z nebe německou vzducholoď, která jakoby přímo vypadla z některého románu Julese Vernea. Snímek tak na jedné straně kombinuje westernové prvky s dobrodružným snímkem zasazeným do doby 1. světové války, který nebere dané reálie až tak vážně. Podobně stylově i žánrově pestrým je i doprovod, jenž pro film složil původem chorvatský skladatel Alfi Kabiljo, který jej nahrál s prestižním National Philharmonic Orchestra.

Kabiljo byl v té době na nesporném vrcholu své kariéry. Nedlouho předtím ve své domovině pracoval na hudbě k dnes již klasickým snímkům jako FALL OF ITALY, OCCUPATION IN 26 TABLEAUX či BANOVIĆ STRAHINJA a ve stejné době jako SKY BANDITS na západě složil sérii vynikajících kompozic pro dnes již zapomenuté snímky GYMKATA či SCISSORS, po jejichž dokončení se vrátil do své domoviny a do dnešních dní se věnuje především televizní tvorbě (z níž se svého vydání dočkala pouze hrstka), muzikálům, koncertní práci a komponování i aranžování písní pro rozličné populární umělce (mj. i Helena Vondráčková). Právě SKY BANDITS jsou do dnešních dní jediným oficiálně vydaným Kabiljovým soundtrackem západní produkce, který se svého vydání dočkal nejprve jako LP a o řadu let později v rámci Varese CD Clubu v limitované edici 1000 kusů. Kabiljova hudba je čistě symfonická v těch nejlepších tradicích svého žánru. Hlavní téma se představí již v úvodu nahrávky v First Flight a znovu se vrací v rozličných variacích v průběhu celé kompozice - od podání skupinou violoncell (Fritz's Funeral), přes romantické smyčcové variace podkreslené sólovou harfou (úvod Preparing for Flight), dobový "charleston" (Barney's Training či Barney and Luke) až po rozmáchlý hrdinský orchestr vedený vznosnými lesními rohy (Preparing for Flight, Escape from the Hangar a End Title). Z orchestrační roviny hlavního tématu vychází i vedlejší Bannock's Theme či westernové Cowboy Chase a Escape from the Hangar, v nichž vzdává Kabiljo holt především Jerome Morossovi a Alfredu Newmanovi jakožto klasikům žánru, jejichž vliv je ostatně patrný i ve westernově laděných variacích hlavního tématu.

V rámci dramatičtějších sekvencích skladatel pracuje s perkusní sekcí, jež udržuje rytmus, nad kterým graduje orchestr s důrazem na rytmizované ostináty dechové i smyčcové sekce, které zvolna nabývají na intenzitě. Mezi nejvydařenější dramatické sekvence se tak řadí až holstovské The Battle Continues a Dogfight. Mimořádně příjemným zpestřením soundtracku je i velmi křehké milostné téma pro jednoho z hlavních hrdinů a místní dívku, které v podání elegantní smyčcové sekce (s mírně tragickým nádechem) podkreslené sólem pro harfu či flétnu zaznívá ve skladbách Love in a Tent a Love Theme, za něž by se nemusel stydět ani takový Georges Delerue. Neméně stylovým je motiv německé vzducholodě, jemuž vévodí zlověstné tóny fagotů a dalších hlubokých dechů a kontrabasů, které nenápadně vyvažuje gradující smyčcové sekce ve skladbách Second Approach and Rescue, The Airship a Up in the Air. Svým klasicky symfonickým zvukem připomíná tento vedlejší motiv to nejlepší z dramatické tvorby Johna Barryho pro snímky jako HANOVER STREET či KING KONG.

SKY BANDITS jsou dnes neprávem poněkud přehlíženým dobrodružným snímkem, kterému nelze upřít nesporný půvab, energii a potřebnou odlehčenost i hravost, aby se mohl zapsat mezi klasiku žánru, k čemuž do značné míry napomáhá i Kabiljův vynikající doprovod. I když albu jako celku směle vévodí vynikající a variabilní hlavní téma, skladatel v průběhu necelých 37 minut pracuje s celou řadou vedlejších motivů a plně rozvinutých témat, které se dnes již poněkud nenosí a tento soundtrack tak představuje vítaný návrat do jednoho z vrcholných období filmové hudby jakožto svébytného hudebního žánru. Album úspěšně překlenuje celou škálu dílčích hudebních stylů, jež se díky Kabiljově nespornému talentu a mistrovství daří dokonale udržet pohromadě. I když tato nahrávka nabízí identický obsah jako původní LP, pokrývá veškeré podstatné hudební momenty snímku a i když od uvedení SKY BANDITS do kin již letos uplynulo celých 26 let, ani po tolika letech neztratila Kabiljova hudba nic ze svého nesporného kouzla, díky kterému by neměla uniknout žádnému příznivci kvalitních symfonických kompozic.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ***

Leviathan

Spaceballs