• Hudbu složil: Dario Marianelli
  • Dirigoval: Benjamin Wallfisch
  • Orchestrace: Benjamin Wallfisch, Dario Marianelli
  • Nahráno v Air Lyndhurst Hall, London
  • Produkce: Dario Marianelli
  • Decca Records 2012 (3716013)

Po nepříliš povedeném pokusu o urvání pár zlatých sošek (THE SOLOIST) a přešlapu v podobě loňské HANNY se Joe Wright vrací k tomu, co mu jde nejlépe - adaptaci dalšího klasického díla světové literatury na filmové plátno. Tentokrát jeho volba padla na Tolstojův román ANNA KARENINA (pod jehož scénářem je podepsán renomovaný Tom Stoppard), který pojednává o milostném trojúhelníku v aristokratických kruzích v době carského Ruska. Wright zůstal opět věrný svým tradičním spolupracovníkům - před kamerou nechybí Kiera Knightley v titulní roli, které sekundují Jude Law jako její manžel a Aaron Taylor-Johnson jako třetí vrchol milostného trojúhelníku (ve vedlejších rolích se objevují rovněž Matthew Macfadyen, Kelly Macdonald, Olivia Williams či Emily Watson). Za kamerou nechyběli producent Tim Bevan, kameraman Seamus McGarvey a neposlední řadě i skladatel Dario Marianelli, pro něhož představuje tento snímek jeho již 4. společný projekt s Wrightem.

Marianelli v průběhu své stylově pestré a rozsáhlé nahrávky pracuje s řadou předních sólistů, s nimiž navázal spolupráci již ve svých předchozích projektech: s violoncellistkou Caroline Dale u PRIDE & PREJUDICE, s houslistou Jackem Liebeckem u loňské JANE EYRE... pouze osvědčeného Jeana-Yvese Thibaudeta tentokrát zastoupil sám skladatel a nahrál klavírní party osobně. Ostatně při srovnání s předchozími spolupracemi dvojice Marianelli-Thibaudet má u ANNY KARENINY klavír o poznání menší roli a ve větších míře zaznívá pouze v hrstce skladeb (Beyond the Stage, Unavoidable, Lost in a Maze, A Birthday Present a I Understood Something). O poznání větší důraz je tentokrát kladen na rozličné dechové nástroje, jež se svým energickým a chytlavým zvukem (v kombinaci s četnými sóly akordeonisty Eddieho Hessiona) občas blíží až některým Bregovićovým a Rotovým pracím. V průběhu kompozice Marianelli zvolna přechází od skladeb úzce inspirovaných stylem ruské (částečně i balkánské) lidové hudby v první polovině alba až k čistokrevnému orchestru jeho zbytku (počínaje Someone is Watching).

V úvodu alba skladatel pracuje v největší míře především s akordeónem, klarinetem a obsáhlou dechovou sekcí, jež naznačí některé z hlavních témat, které je následně přejato houslemi, violoncellem, flétnou (potažmo klarinetem) nebo akordeónem. I když tradičnější symfonické prvky přichází ke slovu spíše až v druhé polovině alba, i v jeho začátku zaznívají některé skladby, které se stylově blíží jeho druhé polovině (Beyond the Stage). I když skladatel tentokrát odložil elektronické prvky, které zaznívají v naprosté většině jeho prací, v rámci ANNY KARENINY využívá řadu ojedinělých postupů, jimž vévodí například zvuk vlaku přejíždějícího pražce železnice v úvodu skladby Clerks, rytmus perkusí svým rytmem evokující zvuk parního motoru (Dance with Me od času 3:40 či náležitě zběsilá skladba Can-can), strhující valčík (Dance with Me), v jehož průběhu Marianelli variuje řadu hlavních témat a ve finále dosahuje monstrózních proporcí zásluhou výrazných tónů trombónů a ostatních hlubokých žesťů. Nechybí ani zvuk hrací skříňky (ve větší míře v Beyond the Stage a Time for Bed), původní píseň v ruštině (Masha's Song) a operní árie, pro níž Marianellimu jako text posloužil úryvek z Tolstojova románu (At the Opera). S vokálními prvky ostatně skladatel pracuje v průběhu celé kompozice - i když zaznívají pouze v rámci větších symfonických skladeb a mohou tak snadno uniknout pozornosti posluchačů: od rozverného la-la-la (závěr Overture, Anna Marches into Waltz), přes pískání na pusu (She is of the Heavens) až po zpěvy v ruštině (She is of the Heavens či ruská píseň The Girl and the Birch, jež pojednává o stejném tématu jako film sám).

I když toto album zcela jistě nebude pro každého (stěží si jde ale představit někoho, koho by mimořádně okouzlující hlavní téma nechalo zcela chladným), nabízí jednu z dosavadních nejlepších a současně i nejoriginálnějších Marianelliho prací. Skladatel pracuje s celou řadou hlavních témat, která spíše rozličně proplétá a prolíná mezi sebou v rámci celé kompozice a pouze ústřední téma tak získává více prostoru pro plnější rozvinutí. Marianelli využívá řadu značně nesourodých nástrojů a svěřuje jim četné sólové party, které ale dokonale ladí dohromady a skladatel často kombinuje tyto jednotlivé aspekty do velmi působivého kontrapunktu jednotlivých nástrojových sekcí, z nichž každé přísluší vlastní rytmus a tempo. Zatímco o kvalitách Wrightova nejnovějšího projektu se budeme moci v našich končinách přesvědčit až v polovině února, o kvalitách Marianelliho nejnovější kompozice se můžeme přesvědčit již nyní (album se svého vydání v Evropě dočkalo již 10. září, zatímco ve Spojených státech k jeho vydání dojde až v době uvedení snímku do tamnější distribuce v listopadu). Po svých vynikajících kompozicích pro předchozí režisérovy projekty, jež se řadí mezi špičku Marianelliho tvorby, jakožto i soudobé produkce v oblasti filmové hudby, ANNA KARENINA představuje další skladatelův triumf, o jehož kvalitách nemůže být sporu, a plnohodnotné moderní umělecké dílo.

Pride & Prejudice

Land of the Blind

Atonement