• Dirigoval: John Debney
  • Orchestrace: Brad Drecher, Frank Bennett, Kevin Kaska, Christopher Lord, Michael Watts
  • Nahrál: The Hollywood Studio Symphony & Choir
  • Nahráno v Sony Pictures Studio, Los Angeles
  • Produkce: John Debney
  • Varese Sarabande 2012 (VSD-4213)

V pořadí již třetí společný projekt někdejší spolehlivé komediální superhvězdy Eddie Murphyho a režiséra Davida Robbinse (NORBIT, MEET DAVE), A THOUSAND WORDS, jako hlavní postavu sleduje úspěšného užvaněného literárního agenta Jacka McCalla, který se honosí tím, že dokáže ukecat každého, aby se mu upsal. Jednoho dne ale Jack narazí, když potká guru Dr. Sinju a po jejich setkání nebude již nic jako dřív. Dalšího dne ráno se totiž na Jackově zahradě objeví košatý strom, který začne velmi rychle opadávat a chřadnout, a záhy vyjde najevo, že každé slovo, které Jack vypustí z úst (či jinak sdělí okolnímu světu) připraví strom o jeden list a jakmile opadají všechny, oba zemřou. Jack tak musí najít pokoru a uvědomit si, co je v životě skutečně důležité dřív, než bude příliš pozdě. I když tvůrci tentokrát šetřili na latexu, úspěchu snímku to příliš nepomohlo a na své uvedení čekal téměř 4 roky po svém dokončení, až byl nakonec uveden bez většího úspěchu na jaře tohoto roku.

Podobně spirituálně laděný komediální snímek se stal ideálním projektem pro žánrového specialistu Johna Debneyho, který se ostatně nikdy netajil svou otevřenou křesťanskou vírou. Debneyho kompozice kombinuje řadu sólistů Hollywood Studio Symphony, v jejichž podání střídavě zaznívá celá řada hravých okamžiků i variace hlavního tématu, jenž se představuje v úvodu Theme from A Thousand Words v podání sólového klavíru podkresleného smyčcovou sekcí, kterou posléze přejímají dřevěné dechy a sólové violoncello. V rámci variací vznešeného hlavního tématu Debney pracuje i později se stejnými prvky - klavír, smyčce, dřevěné dechy a violoncello, k nimž se příležitostně přidává i pěvecký sbor či naopak zjemňující kytara George Doeringa: Redemption, Sacred Pact, The Flashback, některé části Blue Butterfly, Coffee Shop a druhá polovina finálovky The Kiss. Zatímco tyto sekvence doprovází především Jackovu spirituální cestu, jeho převažující komické eskapády doprovodil Debney o poznání standardnějšími komediálními prvky dobře známými z jeho předchozích žánrových prací. Kromě zmíněných orchestrálních skladeb tak většina zbytku kompozice připadá již poněkud omšelým rytmickým komediálním útržkům, jimž dominují švitořící dřevěné dechy, smyčcové pizzicato, rozličné formy perkusí a nenápadná (i ryze moderní) elektronika.

V kontextu předchozích robbinsovsko-murphyovských projektů představuje A THOUSAND WORDS na samostatný poslech dosud nejvděčnější kompozici vzešlou ze spolupráce této dvojice - a to především zásluhou svých rozmáchlejších okamžiků v podání plného orchestru a sboru, které zaznívají v tom nejlepším provedení již na samém začátku CD, zatímco jeho zbytek již nemá příliš co nabídnout a rychle sklouzává do ryze tendenčních a předvídatelných žánrových klišé, které bez svého obrazového doprovodu mohou některým zkušenějším posluchačům začít velmi brzy lézt na nervy. I v těchto okamžicích ale Debney představuje některé rytmické nápady, které si podvědomě začnete dozajista broukat již během prvního či druhého poslechu alba. Výsledné hodnocení tak záleží především vašem na vztahu k tomuto hudebnímu žánru. I když hlavní téma má svůj nesporný půvab, jeho variace se vyčerpají v prvních 5 minutách nahrávky, zatímco její zbytek tak již poněkud balancuje na hraně stěží akceptovatelného komediálního třeštění, které bohužel tvoří většinu jeho relativně skromné stopáže. Protentokrát je to ještě za slabší 3* s tím, že výsledné hodnocení zachraňuje začátek a závěr alba, které sice nepostrádá hrstku působivých a náležitě emocionálně silných okamžiků, ale jako celek nenabízí nic víc než další ryze předvídatelnou žánrovou nahrávku v Debneyho obvykle řemeslně kvalitním a efektivním provedení.

The Change-Up

Meet Dave

Norbit