• Orchestrace: Philippe Rombi, Jean-Pascal Beintus, Sophie Versnaeyen, Sylvain Morizet, Nicolas Charron, Jeff Atmajian
  • Nahrál: L'Orchestre Symphonique Bell'Arte
  • Sbor: Les P'tits Chanteurs de Bruy'Oll
  • Nahráno v Studio Guillaume Tell, Paris
  • Produkce: Philippe Rombi
  • Music Box Records 2011 (MBR-010)

Francie 1944: Zatímco je Francie okupována německou armádou, na venkově zuří lítý boj mezi dvěma sousedními vesnicemi - Longeverne a Velrans. Počáteční nevraživost a časté šarvátky přerostou až v titulní Knoflíkovou válku, v níž si vitězové jakožto svou trofej od poražených vybírají daň v podobě knoflíků, a ti pak musí na půl žerdi a s potupou a posměšky v zádech klopýtat zpět ke svému domovu. Tyto klukovské hrátky ale získají poněkud vážnější nádech, když se do městečka vrátí jeho rodačka Simone (Casta) z Paříže, kterou doprovází i její "neteř", z níž se teprve postupem času vyklube Židovka, která se u ní skrývá, což se pochopitelně nezamlouvá hrstce levicově smýšlejících kolaborantů. Je tak i na skupině dětských hlavních hrdinů, aby spojili navzdory svým neschodám síly a společně se vydali do boje proti společnému nepříteli a umožnili Simone a Violette/Miriam včas uniknout... I když se začleněním židovské tematiky nová verze Knoflíkové války značně liší od svých předchůdců, režisér Christophe Barratier (LES CHORISTES) zůstal jinak předloze velmi věrný. V hlavních rolích se ze známějších tváří objevuje pouze Laetitia Casta, Guillaume Canet či Gérard Jugnot, jimž zdatně sekunduje řada (povětšinou debutujících) dětských herců.

LA NOUVELLE GUERRE DES BOUTONS se svého uvedení dočkala již napodzim loňského roku a s pouze dva týdny dlouhým odstupem od konkurečního projektu LA GUERRE DES BOUTONS. Oba snímky vznikly v rámci 50. výročí natočení původní verze, pod níž se roku 1962 podepsal Yves Robert. Zatímco soundtrack druhého z výše jmenovaných (Klaus Badelt) se svého vydání dočkal v době uvedení snímku do kin, LA NOUVELLE GUERRE DES BOUTONS na vydání čekala přibližně půl roku po svém uvedení. Pod doprovodem LA NOUVELLE GUERRE DES BOUTONS se podepsal renomovaný francouzský skladatel Philippe Rombi (JOYEUX NOEL, UN HOMME ET SON CHIEN, POTICHE), který svou kompozici vystavěl především na křehkém a romantickém zvuku svého oblíbeného orchestru Bell'Arte. I když se skladatel příležitostně nevyhýbá ani nenápadným elektronickým prvkům, základem nahrávky je především tradiční orchestr, v jehož podání poprvé zaznívá hlavní téma v úvodní Générique début, aby s ním následně skladatel pracoval v celé řadě variací v průběhu celé kompozice. Narozdíl od svých předchozích prací (stylově je nejblíže ANGEL) Rombi nabízí přibližně 4-5 hlavních témat, ale povětšinou je nepřiděluje konkrétním postavám, ale spíše situacím. Hlavní téma tak zaznívá v bohaté plejádě variací a fragmentů v průběhu celé nahrávky a je využito především v rámci větších celků či ve spojitosti s "Velraňáky". Naopak k nejvydařenějším vedlejším tématům se řadí bojovné téma "knoflíkové války", které skladatel hojně využívá v rámci akčnějších skladeb, jimž vévodí hrdinské fanfáry a perkuse v celkově velmi odlehčeném a místy až westernově dravém hávu (L'attaque du ponton, Les Longeverne contre-attaquent, Les Gibus prisonniers, Bataille des guerriers grecs, Le duel a La milice aux trousses). O poznání temnějšími jsou témata vztahu učitele a Simone, u níž se ukrývá zmiňovaná židovská dívka (toto téma zaznívá pouze nakrátko ve skladbách Paul et Simone a Pythagore et la Résistance) a téma skutečné války, která v poslední třetině snímku (dopis otce z fronty - viz vynikající La Lettre et le feu a La solitude de Lebrac - či La capture de Lebrac) zasahuje do životů hlavních hrdinů.

I když se jedná o primárně dětský snímek a Rombiho kompozice tak po část své stopáže oplývá i některými hravějšími okamžiky (À travers champs), její většina naopak přísluší rozmáchlejším skladbám pro chvíle dětských radovánek a klukovin, zatímco jindy balancuje na velmi seriózní hraně a adekvátně doprovází i řadu z temnějších momentů popisované doby (L'arrestation). Zatímco v některých temnějších a závažnějších okamžicích Rombi volí spíše mírně zasmušilý doprovod (přesto nepostrádající mimořádné kouzlo - viz zmiňovaná La Lettre et le feu), jindy s až parodickým nadhledem doprovází velmi seriózní a dramatickou hudbou i chvíle jako je finální klání mezi vůdci znepřátelených vesnic (Le duel od času 1:15) či trest, který postihne jednoho z nich, když padne do léčky (La capture de Lebrac). LA NOUVELLE GUERRE DES BOUTONS tak představuje stylově značně pestrou kompozici, jíž kromě množství variací hlavních i vedlejších motivů a plně rozvinutých témat vévodí i celá řada sólových partů pro klavír, harfu, celestu, lesní roh či flétnu. Za znímku stojí především vynikající montáž (poslední třetina Le journal de Violette) s až virtuózním klavnírním partem v Rombiho vlastním podání. V průběhu hrstky sekvencí skladatel využívá i dětský pěvecký sbor, který přichází ke slovu buď v okamžicích vítězství či naopak v hrstce dramatičtějších okamžiků, kterým dodává na působivosti, z níž ve spojení s obrazem až nezřídka běhá mráz po zádech. LA NOUVELLE GUERRE DES BOUTONS je dalším důkazem Rombiho mimořádného talentu a neměla by uniknout žádnému příznivci klasické symfonické filmové hudby v těch nejlepších tradicích let dávno minulých. Nahrávka je dostupná v podobě limitované edice 1000 kusů.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

Potiche

Memories of Me