TT 57:43

• Hudbu složil: John Morris
  • Dirigoval: John Morris
  • Orchestrace: Jack Hayes
  • Produkce: Michael Javorka
  • Bootleg 1987 (-)

John Morris byl svého času dvorním skladatelem Mela Brookse, díky němuž se dostal i k práci na Lynchovském THE ELEPHANT MAN produkovaném Brooksovou společností. Jejich společné projekty však spadají do diametrálně odlišného žánru, ve kterém si Mel Brooks v průběhu let vysloužil čestné ostruhy a nejinak tomu bylo i s hudbou jeho dvorního skladatele Johna Morrise, který tu parodoval westernové postupy, tu velkolepé muzikálová čísla, tu hitchcockovskou hudbu. Jejich nejodvážnějším a nejnákladnějším společným projektem byla parodie STAR WARS a vůbec všech možných vesmírných mýdlových oper, jež pod názvem SPACEBALLS dorazila do kin roku 1987.

Morris se pro hudbu k filmu a úvodní rolující titulky vydal do jedné předaleké galaxie a jeho výsledná partitura je nikoliv doslovnou citací, ale velmi otevřenou a kouzelnou poctou STAR WARS, jejichž variování si ostatně vyzkoušel již u HISTORY OF THE WORLD PART 1. Téma představené během úvodních minut je motivem neohroženého hlavního hrdiny Lone Starra. Morrisova hudba sahá od výpravných hrdinských motivů, přes čistě efektní perkusní vstupy až po křehké love theme, které poprvé zazní ve skladbě Planet Druidia, aby bylo rozvinuto o množství minut (a skladeb) později - především pak v podobě houslového sóla na pozadí převážně smyčcového orchestru ve skladbě Love Theme. Nechybí emocionálně zcela chladné téma vesmírné lodi Spaceball 1 - tvořené jen pár neustále se opakujícími hlubokými tóny. A pár krátkých fanfár doprovázejících řídké sekvence ze Spaceballs City.

Hlavní motiv má svou nezanedbatelnou roli i ve skladbě Crash Landing a v řadě dalších zazní pouze ve svých fragmentech. Morris jde přesně v intencích Williamsovy techniky manipulace s hudebními motivy a jejich prostřednictvím "vyprávění příběhu filmu." SPACEBALLS představují tématicky mimořádně bohatou (až roztříštěnou) kompozici, v jejíž stopáži si každý najde něco blízkého svému momentálnímu rozpoložení. Těžko mezi téměř 90 skladbami vybrat skutečně nějaké silnější - k těm půvabnějším patří rovněž i The Transformation of Megamaid rozvíjejích se od hlubokých žesťových vesmírných tónů jak z 2001: SPACE ODYSSEY, přes smyčcové pozvolně gradující vesmírné šmidlání až k výpravným fanfárám a rázným bubnům v závěru. Své nepopiratelné kouzlo má i tajuplně zvonivý motiv D-Schwartze (Use the Schwarts) a závěrečný souboj Lone Starra a hlavního padoucha Velké Helmy založený na silně rytmizovaných perkusích a žestích (Handling Their Schwars, Fooling Around, "Say goodbye to your 2 best friends").

Na tomto místě by se hodilo zmínit, že se jedná o vzácný transfer pořízený z jedné z mnoha kopií sessions masterů, čemuž odpovídá kromě ne zcela dokonalé zvukové kvality i množství alternativních skladeb. Kompletní filmová hudba je v podstatě tvořena tracky 1-59, po kterých následují verze alternativní, score "suity" z oficiálního alba a současně se objevuje i několik nepoužitých skladeb. V některých případech se jedná jen o odlišné poměry hlasitostí jednotlivých částí orchestru, v případech jiných je hudba rozvíjena dále i navzdory svému omezenému filmovému prostoru a z daných skladeb pak ve filmu zazní jen jejich část. SPACEBALLS jsou tématicky bohatou hudbou, doslova přeplněnou nejrozličnějšími nápady a udržující si po celou svou délku (nebo alespon její značnou část) ísměvnost a nezaměnitelné kouzlo typické pro Morrisova parodická díla. Je jen škoda, že CD je tvořeno tolika nepříliš urovnanými hudebními vstupy, jež ho nedokáží udržet pohromadě a jako album tak značně ztrácí na možnosti vysoké poslechové kvality.

S komediální hudbou (a parodickou obzvlášť) vyvstává obrovský problém, který je všechen bohužel zosobněn i prostřednictvím SPACEBALLS. Album dlouhé přibližně 58 minut je rozděleno na rekordních 89 skladeb, z nichž je většina dlouhá jen okolo necelé půl minuty. Velmi často se střídají hudební styly - během pár vteřin hudba přebíhá od pouštní hudby alá LAWRENCE OF ARABIA k Love Theme a zase zpět, aby byla velmi záhy vystřídána parodií sborového skotačivého pochodu citujícího BRIDGE ON THE RIVER KWAI (respektive jeho prostřednictvím proslavený vojenský tradicionál Colonel Bogey March). Není to však až takový problém při znalosti filmu, který je snad v našich vodách znám stejně dobře jako dobrodružství KOMISAŘE REXE. Problém druhý (o poznání větší) představuje rozdělení alba do kratouňkých stop, jenž je snadno vyřešen při ignoraci a nesledování velmi rychle ubíhajících čísel na displayi přehravače. Ostatně krátké tracky jsou i důkazem toho, že se nejedná o oficiální vydání, kterých se John Morris doposud dočkal pouze tří. Na oficiálním vydání soundtracku se objevily pouhé 3 orchestrální skladby v celkové délce okolo 7 minut a zbytek je tvořen songy. I přes svou potencionální neatraktivnost pro běžného sběratele soundtracků se SPACEBALLS album pohybuje v řádech desítek dolarů a je dnes dostupné pouze na internetových aukcích. SPACEBALLS představují jeden z hudebních vrcholů žánru filmové parodie a jedno z nejlepších děl pohříchu nedoceněného Johna Morrise.

Hudba ****    Album **    Zvuk ***

Iné verzie

SPACEBALLS: Original Motion Picture Soundtrack
Atlantic Records 1987 (7 81770-1)
9 trackov
TT: 30:53

Původní a oficiální release Spaceballs soundtracku se dnes již pohybuje na aukcích ve vyšších než běžných cenových relacích. I navzdory své velmi střídmé délce, obsahuje pouhých 7 minut score, které jsou dostupné i na bootleg kompilaci John Morris Collection obsahující i další tituly vydané pouze na LP.

1. Spaceballs Main Title Theme (2:30)
2. My heart has a Mind of its own (3:56)
3. Heartstrings (4:10)