Unbreakable
(James Newton Howard)

 


01. Visions (5:57)
02. Reflection of Elijah (4:08)
03. Weightlifting (3:43)
04. Heiroglyphics (2:01)
05. Falling Down (2:27)
06. Unbreakable (3:23)
07. Goodnight (2:25)
08. The Wreck (3:46)
09. Second Date (1:31)
10. School Nurse (1:22)
11. Blindsided (1:55)
12. The Orange Man (2:29)
13. Carrying Audrey (2:36)
14. Mr. Glass/End Titles (7:40)

 

TT 40:23

 
 

  • Hudbu zložil: James Newton Howard
  • Dirigoval: Pete Anthony
  • Orchestrácie: Jeff Atmajian, Brad Dechter, J. N. Howard
  • Produkcia: James Newton Howard, James T. Hill
  • Nahraté v Air Lyndhurst Studio, London
  • Hollywood Records 2000 (HR-62290-2)
 

Hudba / Album

Unbreakable je brilantný thriller s ťažko definovateľnou, bizarnou, až nadpozemskou atmosférou tajomna, ktorá je plodom geniálneho hitchcockovského režiséra M. Nighta Shyamalana. Podobne ako k jeho thrilleru The Sixth Sense, aj k tejto (formálne veľmi podobnej) snímke mu zložil hudbu James Newton Howard. A podobne ako v prípade The Sixth Sense, aj pre Unbreakable sa mu podarilo skomponovať hudbu, bez ktorej si príslušný film možno len ťažko predstaviť. Howard týmto score dokazuje, že je maximálne univerzálnym skladateľom, ktorý dokáže komponovať veľkolepí dobrodružní hudbu (Dinosaur, Vertical Limit) rovnako brilantne, ako "atmosferickí" thrilleroví, na detailoch vystavaní a kompozične tak podstatne náročnejšiu hudobní kulisu.

Unbreakable je "tichým" soundtrackom, ktorého väčšiu časť tvoria pomalé, záľudné a rafinované orchestrálne plochy, väčšinou iba s náznakmi motívov, ktoré sa preplietají jeden cez druhý, no nikdy sa nerozviní a nevytvoria výraznejšie pasáže. S prižmírením oka by sa dala hudba na tomto soundtracku prirovnať ku Goldsmithovmu Základného inštinktu, ktorý je ale omnoho priamočarejší a "neohrabanejší". Howard skrátka svoje orchestrálne prvky (jeho najvýraznejšími štetcami sí tu klavír a husle) mieša s decentnosťou, ktorá neustále napína, priškrcuje a vyjadruje sa v hádankách, no nikdy nedá nazrieť pod povrch svojej podstaty. Od tohto štýlu sa vzďaľují v prvom rade skladby, ktoré nám v plnej kráse predstavují ístredný motív (Visions, Unbreakable a Mr. Glass & End Title alebo ak chcete 1, 6, 14). Ten je nesmierne originálnym skladateľským výplodom, ktorý je výrazným a správne leaderovským a pritom vôbec nemení vážne vyznenie celého soundtracku. Neuberá sa totižto â?? ako by sa dalo očakávať - do klasických orchestrálnych výbuchov, ale je vlastne iba dynamickým funky zritmením orchestráleho melodického základu. Brilantné!

Zvláštnu pozornosť si zaslíži tiež ôsmy track The Wreck, ktorý z naliehavo znejíceho ístredného motívu (čisto huslové prevedenie bez rytmického základu) prejde v nádherné víťazné vyvrcholenie, ukončené hold vzdávajícou trubkou (všetko samozrejme opäť vo veľmi decentnom, tichom balení). Ono vyvrcholenie sa dá označiť tiež za druhý (a posledný) výraznejší motív soundtracku a Howard sa k nemu vráti ešte dva razy â?? v skladbe The Orange Man a v závere poslednej skladby. A ešte jedným momentom, ktorý mi nedá nespomeníť je hlučná ľakačka v jedenástom tracku Blindsided. Prichádza nečakane, náhle a bez varovania. A z až snovej letargie nás vytrhne tým najkrutejším spôsobom. Po Predatorovi 2 a jeho skladbe Rest in Pieces iba druhý raz, čo som pri posluchu soundtracky zľakol tak, že som skoro vyskočil z kresla!

Unbreakable je jedným z najlepších thrillerových soundtrackov aké sa mi kedy dostali pod ruku. Je soundtrackom, ktorý znie miestami monotónne, no pritom ani na sekundu nenudí. Aby ho ale poslucháč plnohodnotne ocenil, nielen že musí byť v ABSOLúTNOM KľUDE, musí tiež poznať film. A navyše, musí byť týmto filmom nadchnutý. Ja v tomto momente spůňam všetky kritériá, a tak nevidím dôvod, prečo by som mu mal dať trojhviezdičkové hodnotenie, ktoré som mu plánoval dať skôr, než som si ho NAOZAJ VYPOČUL.

 
Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

 

Booklet

Trojlistový, kompletne farebný, vo vnítri 5 fotografií, z vonkajšej strany základné info.

Tiež pozrite:

Sleepers 
 
Basic Instinct 
 
A Perfect Murder 
 

 


Artwork copyright (c) 2000 Touchstone Pictures, Review copyright (c) 2001 Martin Pomothy

TOPlist