• Hudbu složil: Patrick Doyle
  • Dirigoval: David Snell
  • Orchestrace: Lawrence Ashmore, John Bell
  • Produkce: Patrick Doyle, Maggie Rodford
  • Nahráno v Air Studios, Lyndhurst Hall, London
  • Varese Sarabande 1993 (VSD-5438)

Malý zapadákov navštíví tajuplný Leland Gaunt (Max Von Sydow) a otevře si zde krámek nazvaný Needful Things, v němž každý z obyvatel města nalezne to, po čem toužil dlouhá léta a zaprodá tak svou duši. Série podivných náhod eskaluje několika vraždami místních obyvatel a jediný zdejší šerif Alan J. Pangborn (Ed Harris) se dokáže postavit samotnému Satanovi, a zachránit tak zbejvající obyvatele svého zapadákova.

Adaptace Stephena Kinga mívají rozkolísané kvality a ani OBCHODNÍK S HRŮZOU (1993) v režii Frasera Clarka Hestona není výjimkou. Mezi nejvydařenější prvky však patří hudba Patricka Doylea, který prokázal o dva roky dříve, že dokáže stejně precizně jako na shakespearovských adaptacích (JINDŘICH 5.) pracovat i na temnějších látkách (ZNOVU PO SMRTI).

Jeho hudba pro OBCHODNÍKA S HRŮZOU představuje typickou hororovou kompozici svého autora a bývá často označována výstižným popisem "FRANKENSTEIN se sbory." Hlavní motiv se představí již v úvodu prvního tracku v podání smyčců se sborovým podkresem beze slov, který následně graduje s latinsky zpívaným textem obsahujícím osamocené výkřiky Corpus edimus, Sanctus Dominus až se v čase 1:05 zlomí v Kyrii Eleison podkreslenou kromě orchestru i varhanami. V samotném závěru skladby pak zaznívá hlavní téma znovu v čistě harfovém provedení. Hlavní motiv se následně prolíná celým OST a zazní ve své variaci téměř v každé skladbě - ať se již jedná o podobné momenty jako v úvodu The Arrival, smyčcové pizzicato či o jeho provedení dechovou sekcí. Úvodní skladba se dočká svých variací v The Devil's Here a End Titles.

První skladba představuje zlatý hřeb CD, které dále již postrádá podobnou výraznost a je podstatně subtilnější. Řada skladeb je velmi umírněných bez výraznějšího směru a pouze dokreslující dění na plátně, aniž by se kdy dokázaly plně rozvinout. Soundtrack je doplněn o dvě klasické skladby (Schubertovu Ave Maria a Griegův Peer Gynt: Hall of the Mountain King) a mozartovské variace ve skladbách Art & The Minister a End Titles.

Největší nevýhodou tohoto soundtracku je jeho monotónnost. Řada skladeb je velmi podobných a hlavní motiv je pouze prezentován svými orchestračními variacemi aniž by výrazněji gradoval. Dalším nedostatkem CD je délka, která těsně přesahuje hranici jedné hodiny (oproti polovičnímu ZNOVU PO SMRTI), aniž by CD postrádalo nějaké srovnatelné množství vedlejších motivů, které by jej dokázaly náležitě oživit. Obměna CD přichází až s 13. skladbou Turning Point, v jejíž druhé minutě se objeví náznak zvolna se stupňující vedlejší smyčcové fráze. Ve 3-6. minutě následují tahy hlubších smyčců spojených s údery velkých bubnů vyvolávajících adekvátně působivý démonický feeling, jenž se se začátkem 7. minuty zlomí do vysokých smyčců připomínajícících podobné akordové přechody, které ve VERTIGU a dalších svých klasických kompozicích hojně používal Bernard Herrmann.

Pro Doyleovy příznivce bude OBCHODNÍK S HRŮZOU dozajista solidním počinem, který však překvapí pouze svými pěveckými sbory, jejichž invence se odbyde v The Arrival. Bylo to bohužel poprvé a dosud i naposledy, kdy měl Doyle příležitost pracovat s otextovaným pěveckým sborem v podobných démonických intencích. Pokud ve své kolekci temnějšího Doylea stále postrádáte, sáhněte však raději po pestřejším FRANKENSTEINOVI, či epičtějším a rozmáchlejším HARRYM POTTEROVI A OHNIVÉM POHÁRU.

Hudba ***    Album ***    Zvuk ***

Harry Potter and the Goblet of Fire

Mary Shelly's Frankenstein