Soundtracking 7 / Apríl 2003

 

"Mezi hudebníky se vypráví taková historka, jak na premiérovém koncertu
sedí v publiku jistý skladatel a každejch deset vteřin si sundá klobouk z hlavy a pak si ho zase
nasadí. Když se ho pak zeptají, co to bylo, odpoví, že zdravil staré známé. Tak tady by se taky usmekal."

(Aleš Březina komentuje "The Bridge of Khazad Dum" zo Shoreovho The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring)

 

Stanley so citymanom dávajú dokopy nejaké
nekalé plány. Wolodja jede na plný koule.
 
Mpegyna zase chlastá a El sa mu márne snaží nahovoriť,
že lepší než chlast, je pepakov Barbar Conan.
 
 
O
päť super, a možno ešte lepší než kedykoľvek predtým! Akože museli odrieknuť účasť niektorí notorickí členovia sekty, bol som na vážkach, či sa vôbec zaplatí prenájom miestnosti. Vďaka ôsmim nováčikom sa však celková účasť vyšvihla na skvelú tridsaťsedmičku a všetko bolo v poho. A o čo že ony chýbajúce identity prišli? V miestnosti mal zrovna výstavu svojich fotiek istý dobrodruh, ktorý prešiel celú Stredozem (rozumej Nový Zéland), a jeho fotky, ktoré ju po stenách zdobili, parádne spríjemnili jej vizuál. Ale ešte aj o niečo oveľa väčšie prišli. O vzácneho hosťa, skladateľa Aleša Březinu, autora hudby k filmom "Knoflíkáři", "Musíme si pomáhat" a pripravovaného Hřebejkovho filmu "Horem pádem".
 

Zitg dáva do kopy svoju kompiláciu Randyho
Newmana a okolostojaci slintajú.
 
El zalamuje cover Barbara Conana. O tom, kde nakoniec
skončila tá kudla, sa môžme len dohadovať.
 
 

Prvá hodina medzi desiatou a jedenástou, keď nás bolo prítomných asi desať, sme mali chuť ísť si vypýtať spacáky a dobehnúť, o čo sme sa pripravili ranným budíčkom. Ale keď sa po jedenástej začali zbiehať ostatné živly, nastal opäť nádherný frmol. Obrovský rozruch spôsobili Stanley a nováčik Da-Ghost s ich taškou, plnou Soundtracking Club vecí. Tie boli hneď dvoch tvárí - zitgova kompilácia Randyho Newmana a pepakova 2CD-čková edícia z Barbara Conana. Ruku na srdce, obe kompilačky boli krásne a vo vývoji celej série urobili veľký krok vpred - okrem toho, že sa z ich bookletov a zadkov dalo normálne čítať, mali aj samotné médiá svoju potlač. Kompilácie sa tak hodne priblížili dizajnu,

akým disponujú regulérne vydania. Čím budú vývoj napredovať budúce kompilačky? Priesvitným priestorom pod médiom, alebo rozkladacím a informáciami a fotkami nabitým bookletom? Nechajme sa prekvapiť!
 

Nováčikovia Mako a Fighter ("Ňákej problém, kámo?!").
 
Nováčikovia Rehaki a SNUP ("ale no tak jo, proč ne").
 
 
A
ko som spomenul, na siedmom Soundtrackingu medzi nás zavítalo osem nováčikov. Mako, AE, Fighter, Abaron, SNUP, Rehaki, Pet a Da-Ghost. Všimol som si, že prvých pár hodín boli niektorí z nich tak trochu stiahnutí v ulitách. Ale časom sa oťukali, oživli, a po príchode hosťa definitívne pochopili, prečo je Soundtracking tým najlepším miestom pre ich zblúdilé soundtrackárske duše.
 

Dealer dorazil i so svojím kufríkom, nahodil
drsný výraz a urobil kopec kšeftov.

 
Ja som mu hovoril "nejedz ten sajrajt - bude ti z neho
na blivajz!"
Ale on nie. (Da-Ghost ide poblinkať KevSpu)
 

 
"A jiná slavná historka je, jak jeden kolega potká druhýho kolegu, utrápeného skladatele, na chodbě v HAMU. 
'Co se děje?', ptá se ho. 'Ale, mám napsat orchestrální závěrečnou věc a nic mě nenapadá.' - 'Hele, tak vem nejúspěšnější skladbu svého profesora kompozice a zahraj ji odzadu dopředu.' - 'To už jsem zkusil.
Vyšla mi Vltava.'"
(Aleš Březina na tému "vykrádanie")

 
Aleš Březina žije vo Švajčiarsku, ale do Prahy cestuje pomerne často. Skladá tu totiž hudbu k filmom Jana Hřebejka a Petra Zelenku a popri tom ešte šéfuje Inštitútu Bohuslava Martinů. Kvôli kvalitnejším fotkám sa zastrelo, stoly sa upravili do konferenčnej zostavy a o 14. hodine sa rozbehla "tlačovka", akú svet nevidel. Pán Březina sa venuje tiež pedagogike, takže rozprávať naozaj vie. Prvú polhodinku sa nám predstavil a podrobne popísal celý svoj životný príbeh okolo kariéry skladateľa a napokon následovalo bombardovanie otázkami z našej strany. Od klasických, ako "kde hledáte inspiraci při psaní hudby?", až po menej klasické, ako "skladal by ste explozívnu gitarovú hudbu pre nadupaný akčný hollywood?". Asi najlepším momentom boli skladateľove pocity a reakcie na Shoreovho Spoločenstvo Prsteňa, z ktorého sme mu pustili skladby "Concerning Hobbits" a "The Bridge of Khazad Dum". Ten prvý mu prišiel ako príjemná hudba z nejakej rozprávky, ktorá ale na jeho vkus príliš často mení smer a prispôsobuje sa obrázkom a ten druhý označil za krásne zorchestrovanú a zahranú vykrádačku Orffa a všetkých hudobných klišé, nevyhnutných pre "veľké kino".

 

 
Pán skladeteľ medzi nami zotrval vyše tri hodiny. Celý čas reagoval na naše otázky vyčerpávajúcimi odpoveďami, priniesol nám ukázať publikáciu s notami k soundtracku Musíme si pomáhat a zainteresovane okomentovával niekoľko pustených skladieb z neho - v ktorej scéne znejú a prečo znejú tak, ako znejú. Atmosféra bola fantastická, plná humoru a 'zanietenej debaty na rovnakých vlnách'. A rovnako, ako sme sa tešili my z jeho prítomnosti, tešil aj on z tej našej. Ako mi prezradil pri vyprevádzaní domov okolo piatej, bolo preňho načisto novou skúsenosťou, porozprávať sa tak detailne o filmovej hudbe s niekým, kto ju vníma ináč, než len ako doplnok k filmovým obrázkom. Sľúbil, že keď mu to bude časovo vyhovovať, nabudúce príde znova. A s nadšením prijal darček v podobe jedného exempláru kompilačky Randyho Newmana, ktorého hudbu má zhodou okolností veľmi rád.
 

 

 
zitg, Frazer, Rocketeer, cityman, dealer, Han, zkapa, ubik, Fighter, Gimli, Jhershaw, Geoffrey, Deathman, KevSpa...
...Kermit_XT, SNUP, Wolodja, TToper, Mako, Da-Ghost, LUCAS, Hanaan, Pedro, Abaron, Aleš Březina, originalmagneto
IRONWILL, POMO, pepak, Rehaki, Pet, el, mpegyna, VanTom, AE, Stanley
 

 


Copyright (c) 2003 Martin Pomothy (text+foto)